عنوان پایاننامه
بررسی خودکار آمدی در خواهران و برادران نوجوان کودکان ناشنوا و آهسته گام بر اساس مشاهده پذیری معلولیت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63053
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- علیرضا کریمی
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش نشانههای بالینی مشاهدهپذیرِ همراه با ناشنوایی و آهستهگامی کودک در خودکارآمدی (اجتماعی، تحصیلی و هیجانی) خواهران و برادرانِ نوجوان وی است. روش: 60 نوجوان، شامل30 نفر دارای خواهر یا برادر ناشنوا و 30 نفر دارای خواهر یا برادر آهستهگام، به روش نمونهگیری تصادفی ساده و مطالع? هم? اعضای گروه انتخاب شدند و خودکارآمدی آنها با استفاده از پرسشنام? خودکارآمدی کودک و نوجوان (موریس، 2001)، مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از روشهای تحلیل واریانس چندمتغیری و ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای استفاده شد. نتایج: بین خودکارآمدی خواهران و برادرانِ کودک ناشنوای با و بدون نشانههای بالینی مشاهدهپذیر، تفاوت معنیداری یافت نشد. امّا، یافتهها نشان دادند که خودکارآمدی کلی (01/0>p)، تحصیلی (01/0>p) و هیجانی (05/0>p) خواهران و برادرانِ کودک آهستهگامِ با نشانههای بالینی مشاهدهپذیر، پایینتر از خواهران و برادرانِ کودک آهستهگامِ بدون نشانههای بالینی مشاهدهپذیر است. افزون بر این، در مقایسه خودکارآمدی خواهران و برادران کودک ناشنوا و آهستهگامِ با نشانههای بالینی مشاهدهپذیر، تفاوت معنیداری یافت نشد. امّا در مقایسه خودکارآمدی کلی (01/0>p)، اجتماعی (05/0>p) و هیجانی (05/0>p) خواهران و برادران کودک ناشنوا و آهستهگامِ بدون نشانههای بالینی مشاهدهپذیر، تفاوت معنیداری یافت شد؛ به طوری که خواهران و برادران کودک آهستهگامِ بدون نشانههای بالینی مشاهدهپذیر، وضعیت مطلوبتری داشتند. بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر، نشان از نقش مؤثر نشانههای بالینی مشاهدهپذیر همراه آهستهگامی کودک در خودکارآمدی خواهران و برادران نوجوان وی دارد. این پژوهش با تفکیک نوع معلولیت کودک بر حسب مشاهدهپذیری، میتواند آغازگر نگاهی نو، به شرایط برخی از خواهران و برادران باشد. واژههای کلیدی: خواهران و برادران، ناشنوا، آهستهگام، خودکارآمدی
- Abstract
- Abstract Aim:aim of this study was to examine the role of clinical visible symptoms along with child’s deafness and slow pace playing on self-efficacy (social, educational, emotional) of his/her adolescent siblings. Method: 60 adolescents, including 30 ones with deaf siblings and other 30 having slow pace siblings were chosen according to random sampling and studing all members of society and their self-efficacy were examined by using the child and adolescence self-efficacy questionnaire (Moris, 2001). To analyze the data, the multivariate of variance (MANOVA) and point-biserial correlation coefficients methods were used. Results: among the self-efficacy of deaf child’s siblings with/without clinical visible symptoms, there have not found any significant differences. But, results have shown the total self-efficacy (p<0.01), educational (p<0.01), and emotional (p<0.05) in siblings of slow pace child with clinical visible symptoms, in comparison with ones without clinical visible symptoms, are lower. Moreover, in comparing the self-efficacy of deaf and slow pace child’s siblings with clinical visible symptoms, there have not been found any significant difference. By the way, when comparing the total self-efficacy (p<0.01), social (p<0.05), and emotional (p<0/05) in siblings of deaf and slow pace without clinical visible symptoms, meaningful differences have been found; in a way in which the situation for siblings of slow pace child without clinical visible symptoms, was more favorable. Discussion and Conclusions: the current study indicates the effective role of clinical visible symptoms along with slow pace feature in child regarding to self-efficacy of adolescent siblings. This research, with separation of the kind of disability based on visibility, could be a pioneer view to the conditions of some siblings. Keywords: Siblings, Deaf, Slow pace, Self-efficacy