عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی روش آموزش خودآموزی کلامی بربهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر حساب نارسای پنجم ابتدایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67020;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2289
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه رسموند
- استاد راهنما
- باقر غباری بناب
- چکیده
- چکیده : هدف : پژوهش حاضر تأثیر آموزش روش خودآموزی کلامی را بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان با نارسایی در حساب استان تهران مورد مطالعه قرار داده است. روش: نمونه مورد مطالعه ، شامل 30نفر دانش آموز دختر پایه پنجم ابتدایی بود که به عنوان گروه آزمایشی و گواه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، آزمون محقق ساخته ی ریاضی بود که با استفاده عملکرد هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایشی به مدت 8جلسه 45دقیقه ای آموزش روش خودآموزی را دریافت نمودند. به منـظور بررسی اثر آموزش روش خودآموزی کلامـی به هر دو گروه پـس آزمون داده شـد. یافته ها: نتایج بدست آمده حاکی از آن است که آموزش روش خودآموزی کلامی موجب بهبود عملکرد ریاضی در آزمودنی های گروه آزمایشی شده است.نمرات ریاضی گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشته است.(0005/>p). بحث و نتیجه گیری: روش خودآموزی بهکاررفته در این پژوهش روش شناختهشده و مبتنی بر نظریههای شناختی و فراشناختی میباشد. این روش دربرگیرنده راهبردهایی مفید برای یادگیری میباشد. نتایج حاصل از محاسبه میانگینها و انحراف معیار نمرههای آزمون ریاضی، نشاندهندهی وجود تفاوت در میانگین نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش است . همچنین مقایسه عملکرد گروه گواه با گروه آزمایش در پس آزمون نشان میدهد گروه آزمایشی به طور آشکار در پس آزمون عملکرد بهتری داشته است.
- Abstract
- In the current research authors have explored the effect of verbal self instruction training on improving math solving in dyscalculia students in Tehran city. Thirty girl with dyscalculia students were selected in grade 5 as experimental and control group. Instrument of gadering data was a test researcher has done. That by using function of two groups in pretest and posttest have examined.After applying pretest experimental group were received self instruction training for 8 sessions 45 minutes. To examine effect of verbal self instruction training both groups were participate in posttest.results indicated that vrbal self instruction training result in improving solving math in experimental group. Experimental group,s math scors to control group has a meaningful increasing.(p<0/05) Verbal Self Instruction that used in this study was based on cognitive and metacognitive theorys.The results showed difference in pretest and posttest in experimental group .and in comparison between Experimental group and Control group in posttest the result showed experimental group has a better function in posttest. Key words: Dyscalculia, Self Instruction