عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر یکپارچگی حسی خانواده محور بر مهارتهای ادارکی - حرکتی کودکان سندرم داون ۸-۵ ساله



    دانشجو در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر یکپارچگی حسی خانواده محور بر مهارتهای ادارکی - حرکتی کودکان سندرم داون ۸-۵ ساله" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64427
    تاریخ دفاع
    ۱۴ دی ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    کودکان مبتلا به سندرم داون دارای مشکلات حرکتی وضعف انگیزشی هستند و از آنجا که مهارتهای حرکتی نقش مهمی در مهارت های ادراکی - حرکتی و یادگیری آموزشگاهی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش یکپارچگی حسی خانواده محور بر بهبود مهارت های ادراکی – حرکتی کودکان مبتلا به سندرم داون (5-8) ساله انجام گرفته است. جامعه آماری شامل والدین کودکان 5- 8 سال مبتلا به سندرم داون ساکن در اصفهان بود. روش پژوهش شبه تجربی و از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور از بین والدین دارای فرزند مبتلا به سندرم داون 5 تا 8 ساله، 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند. گروه آزمایش ده جلسه آموزش یکپارچگی حسی- حرکتی را دریافت نمودند. برای بررسی مهارت های ادراکی– حرکتی کودکان از مقیاس رشد حرکتی لینکلن حسی خانواده محور بر اوزرتسکی استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین عملکرد ادراکی – حرکتی دو گروه کنترل و آزمایش در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(001/0p?). بنابر این می توان نتیجه گرفت که آموزش یکپارچگی حسی خانواده محور بر بهبود مهارت های ادراکی – حرکتی کودکان مبتلا به سندرم داون 5-8 مؤثر می باشد و می توان از این روش، به عنوان یک روش سودمند در توانبخشی کودکان با مشکلات ادراکی – حرکتی استفاده کرد. واژگان کلیدی: نشانگان داون، مهارت های ادراکی - حرکتی، آموزش یکپارچگی حسی خانواده محور
    Abstract
    Abstract Down`s syndrome children have sensory-motor problems and motivational weakness and in case of motor skills important role in perceptional motor skills and academic learning, this research conducted to investigate the efficacy of family-centered sensitive integration education on sensitive- motor skills for5 to 8 years old Down`s syndrome children. Statistical society included parents of 5 to 8 years old Down`s syndrome children living in Isfahan. The study was designed by Quasi-experimental method with pre and post-tests in experimental and control groups. In this case, 30 family who had 5 to 8 years old Down`s syndrome children, had been selected by accessible sampling method and randomly divided in control and experimental groups and then Parents who were in experimental group participated in ten educational sessions of sensitive integration manner. In order to investigate the children`s sensitive motor skills, Lincoln Ozretski `s Motor development scale had been used and the data had been analyzed through analysis of covariance method. Results showed that there is a significant difference between sensitive motor skills of two groups in post-test (p?0/001). it can be concluded that family-centered sensitive integration education is effective on improvement of sensitive motor skills of 5 to 8 years old Down`s syndrome children and this method can be useful for rehabilitation of children with sensitive motor problems. Keywords: Down`s syndrome, perceptual-motor skills, family-centered sensitive integration education.