عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه رضامندی زوجیت والدین با میزان محبوبیت آنها در نزد فرزندان با آسیب شنوایی و عادی



    دانشجو در تاریخ ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه رضامندی زوجیت والدین با میزان محبوبیت آنها در نزد فرزندان با آسیب شنوایی و عادی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72275;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2387
    تاریخ دفاع
    ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    راضیه اسدی
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه رضامندی زوجیت در والدین کودکان با آسیب شنوایی و کودکان عادی با میزان محبوبیت و پذیرش آنها در نزد فرزندانشان می باشد. برای انتخاب نمونه والدین و دانش آموزان عادی از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و برای انتخاب نمونه والدین و دانش آموزان با آسیب شنوایی از نمونه گیری در دسترس استفاده شد که در مجموع 50 دانش آموز عادی و 50 دانش آموز با آسیب شنوایی انتخاب و والدین آن ها مورد بررسی قرار گرفت. جهت سنجش رضامندی زوجیت از مقیاس «رضامندی زوجیت افروز (1384)» و به منظور سنجش محبوبیت والدین نزد فرزندان آن ها از پرسشنامه محقق ساخته ، « سنجش میزان محبوبیت » (افروز و اسدی، 1392) استفاده گردید. . جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی، انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین رضامندی زوجیت والدین با میزان محبوبیت آنها در نزد فرزندانشان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0P<)، به این معنی که با افزایش میزان رضامندی زوجیت والدین ، میزان محبوبیت آنها در نزد فرزندانشان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بحث و نتیجه گیری: حضور دانش آموز با آسیب شنوایی برای پدران و مادران استرس زا و تهدید کننده ی رضامندی زوجیت بوده که رضامندی زوجیت والدین می تواند عامل مهمی در ارتقای میزان محبوبیت آن ها در نزد فرزندشان به حساب آید. لذا توصیه می شود توجه ویژه ای به برنامه ریزی جهت کاهش استرس والدین دارای دانش آموزان با آسیب شنوایی شود. واژه های کلیدی: رضامندی زوجیت، محبوبیت، والدین، دانش آموزان با آسیب شنوایی
    Abstract
    Abstract The present study was supposed to investigate the relationship between the marital satisfaction of the parents and their popularity among both the normal and deaf students. This study used the Multi-stage cluster sampling for the choosing of the parents with their normal students. Moreover, the study applied the Convenience sampling for the choosing of the parents with their deaf students. Overall, 50 normal and 50 deaf students were chosen and their parents were investigated. To measure the conjugal satisfaction, the marital satisfaction index (Afrooz) was used. To measure the popularity of the parents, researcher-made questionnaire (Asadi & Afrooz, 1392) was used. In order to analyze the data, inferential (Pearson correlation coefficient and Multiple regression analysis) statistics were used.The findings of the study revealed that there was a meaningful relationship (statistical significance) between marital satisfaction and parents’ popularity in both the normal and the deaf children. Also, among the micro-scales of marital satisfaction, parenting satisfaction could predict the most variance (0/42) for the criterion variable, i.e. parents’ popularity. The presence of deaf children is stressful and threatening for marital satisfaction of the parents. This marital satisfaction can be considered as an important factor in increasing parents’ popularity among their children. Therefore, it is recommended that special attention be paid to the parents with deaf children in order to decrease their stress by careful planning. Key words: Marital satisfaction, Popularity, Parents, Students deaf