عنوان پایان‌نامه

بررسی توانایی تولید کلمه ، تحلیلی واجی و تمیز کلمه در دان اموزان نارساخوان و عادی



    دانشجو در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی توانایی تولید کلمه ، تحلیلی واجی و تمیز کلمه در دان اموزان نارساخوان و عادی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62306
    تاریخ دفاع
    ۲۴ دی ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی پیش مهارت های کلامی خواندن شامل : توانایی تمیز کلمه، تحلیل واجی و تولید کلمه در دانش آموزان عادی و نارسا خوان بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر دانش آموز نارسا خوان که واجد ملاک های ورود به مطالعه بودند از بین مراجعین به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان مشگین شهر و به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند هم چنین تعداد 30 نفر از دانش آموز عادی که در زمینه خواندن مشکل نداشتند از مدارس ابتدایی شهرستان مشگین شهر و از پایه های دوم تا پنجم به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر (شهیم، 1385)، آزمون خواندن و نارسا خوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) و آزمون رشد زبان (حسن زاده و مینایی، 1389) بودند. این پژوهش از نوع غیرآزمایشی و طرح آن از نوع پس رویدادی ( مقایسه ای) بود. تحلیل داده با استفاده از محاسبه میانگین، فراوانی و انحراف استاندارد و آزمون tمستقل و آزمون Uمان ویتنی انجام شد. نتایج تفاوت در هر سه توانایی تمیز کلمه، تحلیل واجی و تولید کلمه را نشان داد که در سطح کمتر از 01/0 معنی دار بود (01/0p< ) . با توجه به نتایج حاصله می توان گفت که مهارت در تمیز کلمه، تحلیل واجی و تولید کلمه در پیشرفت خواندن مؤثر می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که ارزیابی این سه مهارت در کودکان نارسا خوان مورد توجه ویژه قرار گیرد. واژه های کلیدی: نارسا خوانی، خواندن، تولید کلمه، تحلیل واجی، تمیز کلمه
    Abstract
    Abstract The purpose of this study is to examine reading verbal pre-skills including: the ability of word production, phonological analysis, and word discrimination by common and dyslexic students. To this end, among clients of Meshginshahr Center Of Learning Disorder 30 dyslexic students, non-random selected, eligible for conclusion to this study and 30 common students who had no difficulty in reading from grades two to five of Meshginshahr elementary schools were selected by cluster sampling method. References used in this study were Wechsler's Revised Intelligence Scale (Shahim, 1385), Reading and Dyslexia Test (Kormi nouri and Moradi 1387), and Language Development Test (Hassanzadeh & Minayi, 1389). This study was a non experimental type and its plan was comparative and post-event. Data analysis was done by mean calculation, standard deviation, independent T-test, and Mann-Whitney's U-test. Results between the three abilities, word production, phonological analysis and word recognition showed that it was meaningful in the lower level of 0/01 (P<0/01). According to the results it can be said that skill in word discrimination, phonological analysis and word production is effective in reading development. Thus it is recommended that assessment of these three skills in dyslexic children should be considered a lot. Key Words: Dyslexia, reading, word production, phonological analysis, word discrimination