عنوان پایان‌نامه

مفهوم شناسی زینت در قرآن



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مفهوم شناسی زینت در قرآن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001736;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60820
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۹۲

    «زینت» مفهومی است که درلغت به معنای زیبایی بوده و مایه آراستن چیزی دیگر می شود وزیبایی عرضی است و با برخی مفاهیم دیگری چون عشق ونشاط ولذت، ارزش واخلاق، دارای رابطه عموم وخصوص مطلق وبا کمال دارای رابطه عموم وخصوص من وجه است. این مفهوم درقرآن به دوگونه ممدوح ومذموم تقسیم می شود و زینت ممدوح، آن است که حقیقی و مطابق با واقع بوده و به دو نوع آفاقی وانفسی وجود دارد که درمورد نخست، درآیات قرآنی مواردی چون زینت آسمان دنیا با ستارگان ،زینت زمین توسط آنچه برروی آن است ،لؤلؤ و مرجان و استخراج آن ها به عنوان زینت، از دریاها اشاره شده است. زینت های انفسی نیز به محسوس ومعقول ودنیوی واخروی تقسیم می شود که زینت های انفسی محسوس ،ترکیب انسان ،مال وفرزند ،لباس ، مرکب ونعمات بهشتی همچون فرش ها وتخت های زیبا ونیزظروف وجام های بلورین و وجود زیبارویان،لباس ها وزیورآلات ودرختان ونهرهای آن است و زینت های معقول، ایمان، صبر،عفو ومفارقت زیبا،رضایت الهی و مصاحبت با اَخیار در بهشت است. زینت های مذموم که سنخ دیگری از زینت است، شامل تزیینات سوء و تسویلات است که شیطان با اغواگری نقش کلیدی را در ایجاد آن ایفا می کنند والبته انسان به علت مختاربودن تصمیم نهایی را می گیرد وگاه در دام اعمال ناشایست مزیّنی چون قتل فرزندان، پرستش غیرخدا،حلال کردن ماه های حرام ،امام گمراهان شدن، عدم همراهی پیامبرو امثال آن گرفتار می شود وشمولیت گرفتارآمدن در این دام همه انسان ها به جز انسان کامل خواهد بود که البته دیگر افراد نیز می توانند با تقوی پیشگی و اخلاص تا حدی خود را ازشرائر تسویلات وتزیینات سوء مصون بدارند. از طرفی انسان خواهان زیبایی و زینت است و خداوند نیز انواع زینت ها را در اختیار او نهاده تا وی راغب به دنیا شده و در بوته آزمون خداخواهی یا دنیا و خودخواهی قرارگرفته و با قدرت اختیاری که دارد هدف صحیح را برگزیند؛از دگر سو در سبک زندگی دین انسان ساز اسلام، زینت و تجمل دارای نقش وجایگاه والایی است و نه تنها آن را تحریم نمی کند بلکه به کاربست گسترده آن سفارش می نماید لکن چون هدف غایی انسان محدود به این دنیا نیست و دلبستگی به زینت ها وتجملات مایه غفلت از خدا وآخرت و در نتیجه ناکامی از ایصال به هدف و تباهی ارزش آدمی می شود ازهمین جهت برای استفاده از آن شرایطی چون پرهیز از تجمل پرستی وافراط در تجمل گرایی و حدود
    Abstract
    “ornament” means beauty in vocabulary and it means “ decorate other thing” and it is the latitudinal beauty and it has some commons with other meaning such as love, joy, value, ethic and it has some commons with perfection. In Quran, this concept is divided into two kind: praised, interdicted. The praised ornament is real and it corresponds with reality and there are two kind of it: the land and the people. Inland, cases such as heaven ornament by stars and the ornament of earth by whatever is on it, coral and its extraction have been pointed as ornament in Quran’s verses. People’s ornament is divided into perceptible, sensible, earthy and divine that the perceptible People’sornament is the combination of human, property and children, cloth, mount and heaven blessing such as beautiful carpets and beds, crystal cup and existence of beautiful person and jewelry and trees and its rivers, and sensible ornament is faith, patience, forgiveness and beautiful companion, God consent . Interdicted ornament which is other kind of ornament, includes evil ornaments and charm that the evil play the main role by tempter. Of course human make the final decision , because of his authorized . sometimes he get caught up in some indecent acts such as killing children, worshipping idol, premising unlawful months , becoming the leader of misled and non-companion the Prophet, and all people get caught up in this trap other than the perfect person. Of course other people can protect themselves from these evil ornaments and charm by piety and sincerity. On the one hand, the human want the beauty and ornament and God empower all kind of ornaments tohim so that he desire this world and he is examined by the test of worshipping god or selfishness, and he chooses the correct gold by his authority; on the other hand, ornament and luxury has an important position in life style of Islam, not only Islam forbid it, but also recommend it. Thus, Islam identifies conditions for using it such as avoiding luxurious and the limit of foppishness and ostentation of women , because of the final purpose of human does not limit to this world and interest in ornament and luxury lead to neglect the God and afterlife , as a result, it lead to failure in reaching the gold. From the view point of Islamic life style; neglect, weak of personality and ostentation, excess in wealth and the lack of God-base attitude to it and corrupt social environment are the cases which form the extreme luxurious that human must avoid them, because they can cause to risk the mental health , superiority, depriving of God’s guidance and the afterlife torture and decrease the wealth. Keywords: ornament, beauty, luxurious, lifestyle, extravagance, piety, Islamic dress code, extreme, ostentation.