عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه باورهای فراشناختی و خودکار آمدی معلمان دوره ابتدایی شهرستان با صلاحیت های حرفه ای آنان



    دانشجو در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه باورهای فراشناختی و خودکار آمدی معلمان دوره ابتدایی شهرستان با صلاحیت های حرفه ای آنان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61040
    تاریخ دفاع
    ۲۳ دی ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مرضیه دهقانی

    چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکار¬آمدی معلمان دوره ابتدایی شهرستان ارومیه با صلاحیت¬های حرفه¬ای آنان است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ارومیه به تعداد 984 نفر بود که با توجه به فرمول کوکران، تعداد 276 نفر از آنها بصورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دراین تحقیق از سه پرسشنامه باورهای فراشناختی، سنجش صلاحیت حرفه¬ای و مقیاس خودکارآمدی شرر استفاده شد. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظرات اساتید و همچنین پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی، وآماراستنباطی همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و t مستقل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین صلاحیت¬های حرفه‌ای با باورهای فراشناختی و خود کارآمدی رابطه معنی‌داری وجود دارد و بین باورهای فراشناختی با خودکارآمدی معلمان نیز ارتباط معنی¬دار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که بین هیچ یک از متغیرها با توجه به جنسیت، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. لیکن بین باورهای فراشناختی با سابقه تدریس تفاوت مشاهده شد، اما بین صلاحیت حرفه‌ای و خودکارآمدی با سابقه تدریس، تفاوت معنی‌داری نبود. وضعیت تاهل نیز تفاوت معنی‌داری را بین معلمان در این پژوهش نشان داد. واژه‌های کلیدی: صلاحیت‌های حرفه‌ای، باورهای فراشناختی، خودکارآمدی، معلمان، دوره ابتدایی
    Abstract
    Abstract: The main purpose of this study is to investigate the relationship between metacognitive beliefs and self-efficacy in elementary school teachers and their professional skills of Orumieh city. The population of this study was all 984 elementary school teachers of second region of Orumieh and 276 of them were chosen according to Kocran formula. Three metacognitive beliefs, professional competence and Sherer’s Self-efficacy scale questionnaire were used for this research. The reliability of these questioners were calculated according to Cronbach’s alpha test.Descriptive statistic, and illative statistic Pearson correlation and multiple regression and independent t were used for statistical analyze. Findings indicated that there is a meaningful relationship between professional qualifications and self-efficacy and metacognitive beliefs. It also indicated that there is a relationship between teachers’ metacognitive and self-efficacy and there isn’t any relationship between these subscales and gender. Also there was a difference between metacognitive beliefs and teachers experiences but there wasn’t any relationship between professional qualification and self-efficacy and teachers experiences. Marital status showed a meaningful difference between teachers in this research. Key words: professional qualifications, metacognitive beliefs, Self Efficacy, teachers, elementary