عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه میزان برخورداری از سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشجو - معلمان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱




    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62548
    تاریخ دفاع
    ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده پژوهش انجام شده در حوز? رضایت شغلی غالباً بر نقش مؤلفه های سازمانی تمرکز داشته اند، در حوزه پیشرفت تحصیلی نیز اغلب پژوهش‌ها به شناسایی تأثیر برنامه های درسی و آموزشی و نیز متغیرهای روان‌شناختی پرداخته اند. در این میان اما مفهوم «سرمایه اجتماعی» به دلیل تمرکز بر روابط و نیز کمیت، کیفیت و تأثیرات این روابط در میان افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و اجتماعات می‌تواند منظری نو برای پرداختن به متغیرهای رضایت شغلی و پیشرفت تحصیلی بگشاید. از همین رو پژوهش حاضر با هدف تعیین «رابطه‌ بین میزان برخورداری از سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و پیشرفت تحصیلی دانشجو-معلمان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 92-1391» به مرحله انجام رسیده است. این پژوهش از لحاظ هدف، پژوهشی «کاربردی» و از حیث «روش گردآوری داده‌ها» یک پژوهش توصیفی از نوع «همبستگی» می‌باشد. جامعه پژوهش حاضر متشکل از 160 نفر دانشجو-معلم دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 92-1391 می‌باشد که به دلیل حجم محدود جامعه از روش سرشماری برای تعیین نمونه پژوهش استفاده شد که در نهایت 124 نفر با عودت پرسش نامه های ارائه شده با این پژوهش همکاری نمودند. داده های پژوهش از طریق پرسش نامه های «سرمایه اجتماعی وزیری راد (1387)» و «رضایت شغلی هرزبرگ» و شاخص «معدل کل دانشجو-معلمان» گرد آوری شد و تحلیل این داده ها از طریق آزمون‌های «ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای» نشان داد که به جز مؤلفه‌ی اعتماد بین سایر مؤلفه های متغیر سرمایه اجتماعی شامل شبکه‌ها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی، همدلی و ارتباطات، همیاری و مشارکت داوطلبانه و هویت جمعی، رابطه‌ ای «مثبت و معنی دار» در سطح معناداری 01/0 با متغیر رضایت شغلی وجود دارد. «رابطه ای مثبت و معنی دار» در سطح معناداری 01/0 نیز بین کلیه مؤلفه های متغیر سرمایه اجتماعی با متغیر پیشرفت تحصیلی برقرار می‌باشد. همچنین تحلیل داده‌ها حاکی از عدم وجود رابطه ای معنی دار بین مؤلفه های هفت‌گانه سرمایه اجتماعی با متغیرهای سن، جنسیت و سابقه شغلی می‌باشد. نتایج بدست آمده از پژوهش بیانگر این است که مفهوم «سرمایه اجتماعی» به دلیل تمرکز بر پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه و تأثیرات این روابط در میان افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و اجتماعات می‌تواند به عنوان یک عامل پیش بینی کننده و تأثیر گذار در رابطه با متغیرهای رضایت شغلی و پیشرفت تحصیلی عمل نماید. بدین معنی که هم مفهوم «رضایت شغلی» از ویژگی‌های افراد، مانند هنجارها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و نیز از وضعیت افراد در درون یک شبکه‌ی روابط اجتماعی تأثیر می‌پذیرد و هم «پیشرفت تحصیلی» مفهومی است که می‌توان عوامل تأثیرگذار بر آن را علاوه بر تأثیر برنامه ریزی‌های درسی و آموزشی و نیز متغیرهای روان‌شناختی با نگاهی نو و رویکردی جامعه‌شناسانه با محوریت سرمایه اجتماعی مورد بررسی و کنکاش قرار داد. کلید واژه‌ها: سرمایه اجتماعی، رضایت شغلی، پیشرفت تحصیلی و دانشجو-معلمان.
    Abstract
    The objective of this investigation as an applied research is to find out the relationship between the degree of social capital possession with job satisfaction and the educational progress of the students-teachers of Faculty of Psychology and Educational Sciences in the years of 2012-2013. The study was initiated by choosing 124 students-teachers thorough census and survey “Vaziri Raad (1387)” and “Herzberg” questionnaires. The examination of the statistical data gathered through tests of “Pearson correlation” and “Coefficient between the two series of point” have revealed that job satisfaction have a meaningful and positive relation with such variable factors as networks and shared norms, mutual cooperation, solidarity and collective solidarity, empathy and communication, collaboration and participation voluntary, and collective identity in the level 0.01. The factor trust is the only one with no significant relation with the job satisfaction. A significant and positive relation was found between all factors of social capital and educational progress in the level of 0.01. There is no significant relation between all factors of social capital and such variables as the age, sexuality, and the working experience as well. These results show that the social capital concept can be a predictive and influencing factor on the job satisfaction and the educational progress due to the focus of this concept on the relations and the importance that it has on the quality, quantity, and the impact of these relations on peoples, groups, organizations, and societies. This finding have also disclose that the job satisfaction concept is influenced by the characteristics of the peoples as norms, values , attitudes and status of affected individuals within a network of social relations. The educational progress is also a concept which should be investigated with a new sociological and psychological approach in addition to learning and educational planning. Keywords: Social Capital, Job Satisfaction, Educational Progress and Student-Teachers.