بررسی رابطه راهبردی های یادگیری زبان و انگیزش یا پیشرفت تحصیلی درس زبان عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62242
- تاریخ دفاع
- ۲۲ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدجواد فروزنده مهر
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انگیزش،راهبردهای یادگیری زبان وپیشرفت تحصیلی زبان عمومی در دانشجویان مقطع کارشناسی صورت گرفت .بدین منظور نمونه ای به تعداد 346 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه ازاد شهرستان نیشابور در دو جنس (174 نفر خانم و 172 نفر آقا ) با روش طبقه ای تصادفی از بین 5 دانشکده این دانشگاه ،انتخاب گردید . از آزمودنیها خواسته شد که پرسشنامه انگیزش زبانی (نولز 2000 )و پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) را تکمیل کنند و نمره زبان عمومی به صورت خود اظهاری توسط خود دانشجویان در پرسشنامه تکمیل شد .نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره زبان عمومی و مولفه های انگیزش زبانی ( بی انگیزشی ،انگیزش بیرونی و انگیزش درونی) رابطه معناداری وجود دارد که در مورد مولفه بی انگیزشی این ارتباط ،منفی است. همچنین ارتباط مثبت و معناداری بین نمره زبان عمومی و مولفه های راهبردهای یادگیری زبان (حافظه،شناختی،جبرانی،فراشناختی،عاطفی و جبرانی) وجود دارد.(در سطح 01/.) .همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه و دو طرفه نشان داد که بین انگیزش و مولفه های آن با راهبردهای یادگیری زبان و مولفه های آن ارتباط معناداری وجود داشت(به استثنای راهبردهای عاطفی که با مولفه بی انگیزشی ارتباط معناداری نداشت). نتایج دیگر این تحقیق نشان میدهد که خانمها از راهبردهای یادگیری بیشتری نسبت به آقایان استفاده کرده اند همچنین ترتیب کاربرد راهبردهای یادگیری زبان در آقایان و خانمها به صورت راهبردهای شناختی ،فراشناختی ،حافظه ،جبرانی، اجتماعی و عاطفی میباشد ونشان میدهد که تفاوتی در ترتیب کاربرد راهبردهای یادگیری زبان بین آقایان و خانمها وجود ندارد. کلمات کلیدی:انگیزش،مولفه های انگیزش زبانی،راهبردهای یادگیری زبان،زبان انگلیسی عمومی،جنسیت.
- Abstract
- Abstract This study was designed to investigate the relationship between motivation(LLOS), language learning strategies (LLS) and students' general English academic performance among 346 (174 female , 172 male ) university students who were selected from five colleges of Azad university of Neishabur at Khorasan –Iran. The questionnaires including Language Learning orientations scale-Intrinsic Motivation, Extrinsic Motivation ,and Amotivation subscales (LLOS_IEA)(from Noels, Pelletier ,Clement & Vallerand, 2000) and Language Learning strategy (memory ,cognition ,compensation ,metacognitive ,affective and social ) subscales(SILL)( from Oxford 1990) was utilized to collect the data. The university students wrote their final score of general English in the questioner .To analyze the research questions, Pearson Correlation was used. The results of the study have revealed a statistically significant and positive relationship between intrinsic and extrinsic motivation and students’ academic performance of general English . In addition, there was a significant and negative relationship between amotivation and students’ academic performance of general English (p=0/001).Also the results of the study have revealed a statistically significant and positive relationship between memory, cognition, compensation, metacognitive, affective and social language learning subscales and students’ academic performance of general English (p=0/001). Also the statistics analysis of ANOVA (one way &two way) indicated that there was a significant and positive relationship between motivation (its sub-scales )and language learning serategies’ sub-scales(except affective strategies that hadn't any significant relationship with amotivation sub-scale.). This research also indicated that the mean of language learning strategies’ subscales in females were more than males . Another finding of this research is the order of strategy use in males and females as the following order: cognitive, meta cognitive, memory ,compensation , social and affective strategies and there wasn’t any difference among strategy- use order in males and females. Key words :motivation, motivational orientations ,language learning strategies,general English , gender