عنوان پایاننامه
ابعاد حقوقی تامین خدمات عمومی از طریق فناوری اطلاعات
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3602;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64156;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3602;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64156
- تاریخ دفاع
- ۲۵ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- سهرورد زرشکیان
- چکیده
- با ظهور فناوری¬های اطلاعاتی و عمومیت یافتن آنها، عرصه¬های مورد مطالع? علم حقوق دستخوش تغییرات شگرفی گردیده است؛ یکی از این عرصه¬ها، خدمات عمومی است. نحوه ارائه خدمات عمومی، که سابقاً به¬صورت دستی و حضوری انجام می¬پذیرفت، با ورود این فناوری¬ها متحول گردیده و به شکل الکترونیک و غیر حضوری تغییر یافته است. بدیهی است که تغییری در این ابعاد، تا چه حد می¬تواند بر حقوق و تکالیف اشخاص اعم از دولت و شهروندان مؤثر باشد. ساز و کارهای ارائه خدمات به¬صورت الکترونیک مسائل حقوقی جدیدی را مطرح کرده است؛ یکی از مهمترین مسائل مطروحه در این زمینه این است که آیا ارائه خدمات عمومی در بستر فناوری اطلاعات می¬تواند ناقض اصول حقوقی حاکم بر خدمات عمومی باشد. در آغاز، پاسخ به این سؤال آسان می¬نماید لیکن با تطبیق اصول حقوقی بر این مسئله، پیچیدگی-های آن مشخص می¬گردد. نگارنده سعی کرده است با کنکاش در نظام حقوقی ایران، علی¬الخصوص منابع قانونی، بررسی کند که قوانین و مقررات و رویه اداریِ ارائه این خدمات تا چه حد منطبق با اصول و قواعد حقوقی بوده است. برای این منظور، پس از بررسی اقسام خدمات عمومیِ قابل ارائه در بستر فناوری اطلاعات، به تطبیق اصول حقوقی بر آنها پرداخته-ایم. در این پژوهش نشان داده¬ایم که نظام حقوقی ایران علی¬رغم تلاش¬های مؤثر در قانونمند سازی موضوع حاضر، در برخی از حیطه¬ها دچار نقایص و کاستی¬هایی است که در صورت برطرف نشدن می¬تواند ناقض اصول اساسی حاکم بر خدمات عمومی باشد؛ البته برخی از ایرادات، ناشی از ماهیت خدمات عمومی الکترونیک است که در بین کلی? نظام¬های حقوقی مشترک است. از جمله اصولی که در وضعیت کنونی امکان آسیب¬پذیری بیشتری را نسبت به سایر اصول دارند عبارتند از اصل تداوم یا استمرار خدمات عمومی و اصل تساوی و عدم تبعیض. نقایص مذکور مسائلی لاینحل نیست و وظیفه دانش¬پژوهان حقوق است که با رویکرد حل مسئله، بر این مسائل نظر بیفکنند. در انتهای پژوهش، علاوه بر ذکر یافته¬های خود، پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت حاضر ارائه داده¬ایم.
- Abstract
- With the advent of information technology and once it became quite common; every field of law studies has undergone dramatic changes. One of these areas is public services. With the arrival of this technology, delivery of public services , which used to be done manually and in a face to face manner, has been transformed into a non–person and electronic model. It is evident that such an enormous change can influence rights and obligations of the states and the citizens. Mechanisms to provide services electronically has raised new legal issues , one of the main issues raised in this context is whether the public service in the context of information technology violates the principles governing the public services or not. Answering this question, at first glance is simple but if the review is depper its complexity is determined. The author has tried to explore the legal system of Iran ecpeccially legal resources, in order to analize that to what extent the laws, regulations and administrative procedures of providing these services consistent with the rules and legal principles. For this purpose, after reviewing the types of services provided in the context of information technology, we tried to exercise special and general principles of public services in respect of e-services. In this study, we have shown that the legal system of Iran, despite of effective attempts at regulating the issues present, has encountared some deficiencies in some areas. If problems are not resolved, they may breach some fundemental principles of public services. Some drawbacks, of course, appear due to the nature of electronic public services and this is common to all legal systems. Principles are more vulnerable than others at current situation involve continuation of public services and the principle of equality and non discrimination. Problems stated could be resolved and it is the law scholar’s duty to consider the issue with problem solving approach. Finally we provide suggestions for improving the current situation along with representing our explorations. Key words:Public services, Information Technology, Electronic Government, Front Office, Privacy