بررسی وضعیت اضطراری در حقوق اساسی ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4282;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78490;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4282;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78490
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- هاجر عباسی اصل
- استاد راهنما
- محمدجواد جاوید
- چکیده
- بروز شرایط فوق العاده در هر جامعه امری اجتناب ناپذیر است . به همین علت حکومت ها برای مقابله با این حالت و گذر از بحران هایی که حیات جمعی ملت و یا امنیت ملی کشور را تهدید می کند اقدام به صدور قوانین ویژه کرده اند . این مسئله به قدری مسلم و طبیعی است که از لحاظ حقوق بین الملل نیز به رسمیت شناخته شده و میثاق حقوق مدنی و سیاسی به کشورها اجازه داده است تا در صورت بروز حالت فوق العاده با شرایط و ویژگی های خاص آن ، بتوانند برخی از حقوق و آزادی های افراد را تعلیق نمایند . با توجه به برخورد و تعارض غالب این اختیارات فوق العاده با حقوق و آزادی های افراد ، لازم و ضروری است تا ویژگی های شرایطی که به دولت ها اجازه ی برقراری محدودیت های ضروری را می دهد مشخص گردیده ، معین شود که این محدودیت ها تا چه حدی مجاز بوده و کدام حقوق و آزادی ها غیرقابل تعلیق می باشند . از سوی دیگر نهادهای مجری برقراری حالت اضطراری و نهادهای ناظر بر مجریان اختیارات فوق العاده باید به صورتی واضح مشخص گردد تا امکان پاسداری از حقوق و آزادی های اعضای جامعه به نحو شایسته فراهم شود. در نوشتار حاضر ضمن بررسی وضعیت اضطراری و ویژگی های آن ، ارتباط آن با موضوعات و مباحثی همچون آزادی های بنیادین ، امنیت ملی و حاکمیت قانون را بررسی کردیم وتلاش نمودیم با روشن کردن مفاهیم نظری موضوع وضعیت اضطراری ، زمینه را برای ورود و بررسی این موضوع در حقوق ایران فراهم آوریم . هرچند اصل 79 به صراحت شرایط اضطراری را پیش بینی نموده و نهاد مجری اختیارات فوق العاده را بیان داشته ،با توجه به بازنگری سال 1368 قانون اساسی و پیش بینی شورای عالی امنیت ملی ، صلاحیت دو گانه ای برای تامین امنیت در جامعه ایجاد گشته است . با توجه به شدت اهمیت این موضوع به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با حقوق ملت و جلوگیری از استبداد قوای حاکم بر جامعه ، لازم و ضروری است که قوانین موجود در این ارتباط تفسیر و تبیین شده و حدود و ثغور صلاحیت هر نهاد به دقت تعیین گردد .
- Abstract
- The occurrence of extraordinary circumstances in every society is inevitable. For this reason governments to deal with this case and the state of crisis that collective life of the nation or threatens national security special rules have been issued. It is so obvious and natural that in terms of international law recognized and the International Covenant on Civil and Political Rights is allowed to in case of emergency the terms of its special features, they will suspend some of the rights and freedoms of individuals. According to the deal and the prevailing conflict super powers the rights and freedoms of individuals, is necessary to feature when the government gives permission required limits Specified, be certain that these restrictions to what extent permitted and what rights and freedoms are non-suspension. On the other hand enforcement agencies state of emergency and supervisory bodies of executive emergency powers should be clearly specified on the possibility of protecting the rights and freedoms of members of the community properly are provided. In the present article while discussing the state of emergency and its features, its relation to issues such as fundamental freedoms, national security and the rule of law, we review and we tried to turn theoretical concepts of emergency, to enter this field and provide the Iranian law. However, Article 79 explicitly anticipated emergencies and the extraordinary enforcement powers to states, according to the revised 1368 constitution and predicting the Supreme National Security Council, dual qualifications has been created to provide security in society. Given the severity of the importance of this issue because of its close relationship with people's rights and avoid the tyranny of prevailing forces, it is essential that the existing rules been interpreted in this connection and about the ability of each institution to determine accuracy.