عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های مقابله با استرس بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی والدگری والدین مبتلا به اچ آی وی/ایدز



    دانشجو در تاریخ ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های مقابله با استرس بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی والدگری والدین مبتلا به اچ آی وی/ایدز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62461
    تاریخ دفاع
    ۰۸ بهمن ۱۳۹۲

    چکیده پژوهش هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت های مقابله با استرس بر کیفیت زندگی و خود-کارآمدی والدگری والدین مبتلا به اچ آی وی/ ایدز انجام شده است. روش: طرح پژوهش تک آزمودنی با روش AB با پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی والدین مبتلا در استان تهران بودند؛ که با روش نمونه گیری در دسترس، داده های چهار نفر از مادرانی که تمایل به مشارکت در پژوهش داشتند، تحلیل شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت- فرم کوتاه و مقیاس احساس صلاحیت والدگری بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل دیداری و شاخص های ثبات و روند استفاده شده است. یافته ها: تحلیل داده های مربوط به چهار مادر مبتلا نشان می دهد آموزش مهارت های مقابله با استرس بر حیطه های سلامت روانی و روابط اجتماعی کیفیت زندگی در تمامی مادران و حیطه های سلامت جسمانی و سلامت محیط دو مادر تأثیر مثبت داشته است. همچنین این آموزش منجر به بهبود خود-کارآمدی والدگری در تمامی مادران شده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های مقابله با استرس می تواند بر حیطه های سلامت روانی و روابط اجتماعی کیفیت زندگی اثرگذار باشد. همچنین این آموزش جهت ارتقای خود-کارآمدی والدگری مناسب به نظر می رسد. کلید واژه ها : آموزش مهارت های مقابله با استرس، کیفیت زندگی، خود-کارآمدی والدگری، اچ آی وی/ ایدز
    Abstract
    Objective: This study’s aim was to investigate the effectiveness of a coping skills group training on quality of life and parental self-efficacy of HIV/AIDS infected parents. Method: A single-subject method, A-B with follow-up design was used in this study. The Population of the study includes all the HIV/AIDS infected parents of Tehran province. 4 Mothers were selected via convenience sampling. Study’s instruments include WHOQOL-BREF and Parental Sense of Competence Scale. Data were analyzed through visual analysis and stability and trend indicators. Results: Data analysis indicates that coping skills group training enhance the psychological health and social relationships dimensions of quality of life, and parental self-efficacy of all the mothers. Conclusions: Results indicate that coping skills group training is effective in enhancing the psychological health and social relationships dimensions of quality of life and parental self-efficacy of HIV/AIDS infected mothers. Keywords: coping skills training, quality of life, parental self-efficacy, HIV/AIDS.