عنوان پایاننامه
استفاده از مهارتهای فراگیری لغت توسط دانشجویان سوری و ایرانی: مقایسه بین دانشجویان عرب زبان و فارسی زبان
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1704/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61419
- تاریخ دفاع
- ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمد الشعبان
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- چکیده: تحقیق حاضر با هدف بررسی استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان توسط دانشجویان فارسی زبان ایرانی و دانشجویان عرب زبان سوری انجام شده است. و بر آن است تا به این نکته بپردازد که آیا رابطه ای بین استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان و سطح توانش عمومی زبان آزمودنی ها وجود دارد یا خیر. برای یافتن جواب این پرسش در این مطالعه، از دو ابزار پژوهش استفاده شده است. یکی پرسشنامه 56 بخشی در آموزش زبان و تست زبان انگلیسی نلسون به همان دانشجویان مورد مطالعه داده شد تا میزان مهارت آنها در زبان انگلیسی، مورد سنجش قرار گیرد. اطلاعات جمع آوری شده از 64 دانشجوی فارسی زبان و 60 دانشجوی عرب زبان در پرسشنامه اهبردهای یادگیری واژگان جمع اوری شد. مشخص گردید که با وجود آنکه تفاوت های بارزی بین دو گروه فارسی زبان و عرب زبان وجوددارد ، استفاده از راهبردهای متفاوت یادگیری واژگان چندان فرقی بین این دو گروه وجود ندارد. تحلیل اطلاعات بدست آمده از درجه مهارت شرکت کنندگان در پرسشنامه، و تکراری بودن راهبردهای یادگیری واژگان نشان داد که ارتباط بارزی بین این دو دسته از شرکت کنندگان وجود ندارد . نتایج حاکی از آن بود که دانشجویان عرب زبان از راهبردهای یادگیری واژگان بیشتری در مقایسه با فارسی زبانان استفاده می کنند.
- Abstract
- This study is conducted to investigate vocabulary learning strategy use among Iranian Farsi-speaking and Syrian Arabic-speaking university students. It tries to find out whether there is a relationship between vocabulary learning strategy use and proficiency level of the participants. In order to answer the research questions of this study, two instruments were used, first, a 56-item vocabulary learning strategy questionnaire was used to elicit students' responses to the frequency of strategy use, and Nelson English language test was administered to the same students to determine their proficiency level in English. The collected data from 64 Farsi-speaking and 60 Arabic-speaking students on the vocabulary learning strategy questionnaire were analyzed. It was revealed that the use of various vocabulary learning strategies is not very wide-spread among both Farsi-speaking and Arabic-speaking students although there are significant differences between both groups. The data analysis of the participants' proficiency level and the frequency of vocabulary learning strategy use indicated that there is no significant relationship among them. Arabic-speaking students seemed to use vocabulary learning strategies more frequently than their Farsi-speaking counterparts.