شناسایی و اولویت بندی عوامل بحرانی موفقیت در پیاده سازی برنامه های تحول در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: ستاد وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60822;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 112
- تاریخ دفاع
- ۲۵ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- معصومه کریمی
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- تحقیق حاضر با هدف کلی بررسی و شناسایی عوامل کلیدی و عوامل بحرانی موفقیت در پیاده سازی برنامه های تحول در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام شده است. نوع تحقیق از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی واز نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میباشد که تعداد آنها 653 نفر اعلام شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده است. با توجه به تعداد جامعه آماری، با استفاده از جدول مورگان، تعداد نمونه 243 نفر است. برای اطمینان بیشتر، تعداد 260 پرسشنامه توزیع شد. در نهایت تعداد 244 پرسشنامه قابل استفاده دریافت گردید. ابزار گرد آوری داده ها جهت تحقیق حاضر پرسشنامه است که روایی و پایایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفته است. یافته های تحقیق موید آن است که عوامل زیر در موفقیت تحول سازمانی در جامعه مورد بررسی تأثیر دارند و به عنوان عوامل کلیدی موفقیت قلمداد می¬شوند: تعهد مدیریت عالی نسبت به تحول، فرایندهای تسهیلگر، نیروی انسانی تحول گرا، فرهنگ سازمانی پویا، ساختارسازمانی چابک، زیر ساختهای مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات. از میان این عوامل، عوامل تعهد مدیریت عالی، زیر ساختهای مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیروی انسانی تحول گرا جزو عوامل بحرانی موفقیت و سایر عوامل در زمره شایستگیهای این سازمان قرار دارند. واژه های کلیدی: عوامل عمومی موفقیت؛ عوامل کلیدی موفقیت، عوامل بحرانی موفقیت، شایستگیها.
- Abstract
- The purpose of this research is study and identification of KSF and CSF related to the implementation of reform plans in the Ministry of Cooperation, Work and Social welfare. This dissertation is an empirical research and the research method is descriptive. The population was 635 experts and managers of the Ministry. The sample consisted of 244 participants chosen by random. The main tool to gain information was library studying and field research was done by questionnaire consisted of two parts, the first part related to the demographic characteristics of the sample and second part related to Key success factors related to the implementation of reform plans in the Ministry. Reliability of the questionnaire by the coefficient alpha method was approved and for assessing the validity of the questionnaire the validity of content was used. For analysing and ranking of the data the population mean test, T-test, Friedman test and dual methods were used. The findings of the research show that the following factors are essential in the success of reform plans: Commitment of top managers towards reform plans, Facilitator processes, Reform-minded human resources, dynamic organizational culture, agile organization structure, IT infrastructures. Among the above factors, Commitment of top managers towards reform plans, IT infrastructures and Reform-minded human resources are CSFs and the rest of them are among competencies of the Ministry Key Words: General success factors, Key success factors, Critical success factors, Competencies