عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی برنامه آموزشی تخصصی مادران در قلمرو و خلاقیت و تاثیر آن بر رشد خلاقیت کودکان تیز هوش آنها



    دانشجو در تاریخ ۰۵ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی برنامه آموزشی تخصصی مادران در قلمرو و خلاقیت و تاثیر آن بر رشد خلاقیت کودکان تیز هوش آنها" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37015;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1298ع
    تاریخ دفاع
    ۰۵ بهمن ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه دانش افزایی تخصصی مادران در قلمرو خلاقیت بر رشد خلاقیت کودکان تیزهوش آنها است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دوم ابتدایی مدارس غیر انتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 86-85 است.حجم نمونه با توجه به محدودیت جامعه مورد مطالعه و نوع تحقیق32 نفر بود که بر اساس نمونه گیری در دسترس به صورت تصادفی ساده تعیین گردید.این پژوهش از نوع تمام آزمایشی با گروه کنترل وانتساب تصادفی می باشد. برای بررسی سوال های پژوهش از تست هوش رنگی کودکان ریون، خلاقیت ژان لویی سلیه و یافته های جانبی از پرسشنامه های جو عاطفی خانواده ،سبک های دلبستگی آینس ورث و شیوه های فرزند پروری بامریند استفاده شد. آموزش برنامه دانش افزایی تخصصی مادران 8 جلسه به مدت 45 دقیقه به طول انجامید.وبعد از دو ماه آزمون پیگیری به عمل آمد.در تحلیل نتایج از آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر)استفاده شد نتایج پژوهش نشان دادکه: 1.دانش آموزان گروه آزمایش که مادران شان آموزش برنامه دانش افزایی تخصصی در قلمرو خلاقیت را دریافت کرده بودند به طور معناداری درتست خلاقیت ژان لویی سلیه نمره بالاتری را نسبت به گروه گواه که مادرانشان آموزش ندیده بودند، به دست آوردند. 2.بعد از گذشت دو ماه گروه آموزش دیده در تست خلاقیت ژان لویی سلیه به طور معناداری عملکرد بهتری نسبت گروه گواه که مادرانشان آموزش ندیده بودند ه داشتند.
    Abstract
    The survey of effectiveness of mother`s expert knowlege-inhancing program in the realm of creativity and it`s impact on thiere genuse children`s creativity development The aim of this study was to investigate the effect of mother`s expert knowlege-inhancing program in the realm of creativity on thiere genuse children`s creativity development . the statistical society included all of the boy students in grade 2 of non-profit primary schools in Tehran in 1385-86. the sample consisted of 32 students with random sampling method were chosen. This study was experimental with control group and random assignment. The instruments were Raven Children test and Jan loe sele creativity test. The training lasted eighteen 45-minutes session along four weeks and a follow-up test was carried out after two month. For analysis, descriptive and inferential statistical ( paried T test and analysis of variance with repeated measures) were used. The results showed that: 1. The students whose mother had received mother`s expert knowlege-inhancing program gained significantly higher scores in motor skills than those with no training. 2. After two month, the trained group had a significantly better performance than those with no training.