بررسی ساختار بازار و عوامل موثر بر تقاضای صادرات پسته ایران
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی- اقتصاد کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5959;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69070
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهرنوش عبداللهی
- استاد راهنما
- سیدصفدر حسینی کوزوکی
- چکیده
- این پژوهش به بررسی رفتار انتقال قیمت پسته بین سطوح مختلف بازار داخلی و عوامل مؤثر بر تقاضای صادراتی پست? ایران در سطح جهانی می پردازد. ارتباط بین قیمت ها در سطوح تولیدکننده و مصرف کننده، شاخصی از کارایی بازار و در نتیجه رفاه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دست می دهد؛ که از دیدگاه سیاست گذاری اهمیت دارد. از سوی دیگر، در این پژوهش عوامل مؤثر جهت بهبود هرچه بیشتر تقاضای صادراتی کشورهای واردکننده پسته ایران و درجه تأثیرگذاری هریک از این عوامل شناسایی شده است. نتایج حاصل از بررسی رفتار قیمتی با استفاده از داده های ماهانه (90-1384) نشان می دهد که انتقال قیمت در سطوح خرده فروشی-سرباغ و خرده فروشی- عمده فروشی نامتقارن است و کشش های انتقال قیمت بلندمدت بیانگر این است که افزایش قیمت ها کامل تر از کاهش های آن منتقل می شود. همچنین در صورت کاهش قیمت در خرده فروشی، قیمت در سرباغ به طور چشمگیری کاهش نمی یابد. بنابراین باید عاملی وجود داشته باشد که از کاهش قیمت های سرباغ جلوگیری نماید و آن عامل افزایش هزینه های تولید در سرباغ می باشد که به باغداران تحمیل می شود. از طرفی نتایج حاصل از بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای صادراتی پست? ایران با استفاده از داده های سالانه 2012-1994 بیان می کند که درآمد ملی و نرخ ارز کشورهای واردکننده و متغیر دامی تحریم ها اثرگذارترین پارامترها در میزان تقاضا شده از پسته ایران می باشند؛ به گونه ای که با افزایش درآمدها و کاهش نرخ ارز کشورهای طرف مبادله، میزان تقاضا شده از پسته ایران افزایش می یابد. اما این دو عامل متغیرهای برون زا تلقی می شوند و کنترل داخلی بر این پارامترها وجود ندارد، لذا جهت توسع? صادرات پسته ایران عوامل دیگری نظیر قیمت صادراتی پسته ایران و عکس العمل قیمتی آمریکا (مهم ترین رقیب ایران) در بازار جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.
- Abstract
- This study investigates the transition behavior of pistachio prices between different levels of the domestic market and the factors affecting on the export demand for Iranian pistachios in global level. The relationship between prices in the producer and consumer levels, gives an indicator of market efficiency and thus the welfare of producers and consumers which is important from policymaking perspective. On the other hand, in this study, the effective factors for further improvement of the export demand of countries importing Iranian pistachio and the degree of influence of each of these factors have been identified. The results of the study of price behavior using monthly data (2005-2011) indicate that the transfer of prices at the retail –at the garden door and retail- and wholesale levels is asymmetric and long-run tensions of prices transfer suggest that the price increases can be passed on in a more complete manner that their reductions. Also, in case of reduction in retail prices, prices will not decrease dramatically at the garden. So there should be a factor which prevents from price reduction at the garden and that factor is production costs increases in the garden which would be imposed on growers. However, the results of studying the factors affecting export demand of Iranian pistachios using annual data of 1994-2012 shows that national income, foreign currency of importing countries and prohibition dummy variable are among the most influential parameters in the demand of Iranian pistachios; so that by increasing revenues and reducing foreign exchange of swapping countries, the demand of Iranian pistachios will increase. However, these two factors are considered as exogenous variables and no internal control exists on these parameters, So for the expansion of Iranian pistachio exports, other factors such as Iranian pistachio export price and the price reaction of U.S. pistachio (the most important rival for Iran in this field) should be considered at the global market.