عنوان پایان‌نامه

بررسی علل اختلاف در آیات مشابه با تاکید بر تفسیر المیزان



    دانشجو در تاریخ ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی علل اختلاف در آیات مشابه با تاکید بر تفسیر المیزان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2211ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61123
    تاریخ دفاع
    ۰۶ بهمن ۱۳۹۲

    آیات مشابه همواره مورد توجه مفسران و دانشمندان علوم قرآنی بوده است. مقایسه این آیات و بیان حکمت‌های تفاوت‌، بخشی دیگر از شگفتی‌های این کتاب آسمانی را آشکار می‌سازد. در این تحقیق ابتدا 3000 آیه مشابه که به وجهی از وجوه با یکدیگر همسانی‌ داشته‌اند، استخراج گردیده سپس حدود 1000 آیه که از نظر معنوی یکسان بوده و از مشابهت‌های بیشتری برخوردار بوده‌اند مورد بررسی قرار گرفته و حکمت‌های تفاوت‌ با استفاده از تفاسیر و کتاب‌های معتبر علوم قرآنی بازگو شده است. آیات در این تحقیق بر اساس انواع تفاوت‌های لفظی، از جمله تفاوت در مسند، مسند إلیه، مفعول به، ادوات به کار رفته، ابواب فعل و...، تقسیم بندی شده‌ است و بررسی این آیات در کنار یکدیگر، کشف حکمت‌هایی از جمله رعایت فاصله، اقتضای بلاغی و نحوی، رفع ابهام و اجمال، زیادت در بیان، بیان یک داستان در دو حالت برای تثبیت معنا و تفنن در بیان و... را به دنبال داشته است.
    Abstract
    Similar verses are usually regarded by exegetes, commentators and scholars of quranic sciences. The comparison of verses and the explanations of the reasons of the differences of the verses will show miracles of this divine book. Firstly, in this research 3000 verses which have similarities to one another have been selected and then about 1000 verses which contain the same context and have more similarities to one another have been analyzed and the reasons of the differences have been explained using exegesis and quranic studies books. Verses in this study are divided in a variety of literal differences such as: different in the verbs[musnad], Subjects[musnad-on-elayh], Objects, Prepositions, Froms of verbs[Abvab-ol-fe'l] And by analyzing these verses with one another a lot of wisdom has been found in them. Such as: Observing of rhyme, literal and contextual relation, Syntax and Rhetorical requirement, Elimination of Ambiguities, Expression one story in two forms and using arts in expression.