عنوان پایان‌نامه

مقایسه شرکت داری دولت (سازمان تامین اجتماعی و بنیاد مستضعفان)



    دانشجو در تاریخ ۰۷ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه شرکت داری دولت (سازمان تامین اجتماعی و بنیاد مستضعفان)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1071;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1071;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38059
    تاریخ دفاع
    ۰۷ بهمن ۱۳۸۶

    بخش عمومی در هر کشوری برای انجام برخی از وظایف قانونی خود شرکت‌ تأسیس می‌کند. چگونگی عملکرد این شرکت‌ها موضوع مطالعات گسترده‌ای بوده و نتایج متفاوتی نیز در بر داشته است. پایان نامه حاضر بحث شرکت‌داری عمومی را از دو زاویه شرایط درونی و بیرونی حاکم بر شرکت تحلیل کرده است. به این منظور از دو نظریه مختلف استفاده شده است: نظریه کارفرما_کارگزار در بعد شرایط حاکم بر سازوکار درونی شرکت و نظریه ساختار_رفتار_ عملکرد برای تحلیل شرایط بیرونی شرکت. بخش عمومی در ایران دارای اجزاء مختلفی است؛ مقایسه نحوه شرکت‌داری دولت، سازمان تأمین اجتماعی و بنیاد مستضعفان به عنوان سه جزء مهم بخش عمومی نشان می‌دهد این سه نهاد عمومی از الگوی متفاوتی برای اداره شرکت‌های خود استفاده می‌کنند. این تفاوت، ناشی از سازوکار درونی شرکت‌های آنها (حکمرانی شرکتی) و نیز الزامات و شرایط حاکم بر محیط فعالیت آنها (شرایط بیرونی یا ساختار بازار) است. نتایج این پایان‌نامه نشان می‌دهد شرایط شرکت‌داری دولت، سازمان تأمین اجتماعی و بنیاد مستضعفان در دو حوزه درونی و بیرونی بگونه‌ای است که وضعیت هریک از آنها در برخی معیارها بهتر و در برخی بدتر است. ولی در مجموع می‌توان نتیجه گرفت سازمان تأمین اجتماعی بیش از دو نهاد دیگر از الگوی شرکت‌های خصوصی در شرکت‌داری استفاده می‌کند. در این پایان نامه اگرچه شرکت¬داری بنیاد مستضعفان نیز به موازات شرکت¬داری دولت و سازمان تأمین اجتماعی مطالعه شده، ولی بنیاد مستضعفان به دلیل نداشتن تعداد شرکت‌های کافی قابل انتخاب برای مطالعه، از مطالعات کمَی کنار گذاشته شد. نمونه شرکت‌های دولتی نیز از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتخاب شد. در مجموع 24 شرکت از شرکت‌های موجود در صنعت «خودرو و ساخت قطعات» بورس اوراق بهادار انتخاب شده و مدلی بر اساس داده‌های ترکیبی (پانل) 5 ساله این شرکت‌ها به روش «اثرات ثابت» برآورد گردید. برآوردهای مدل نشان می‌دهد مالکیت دولت تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت دارد درحالی‌که مالکیت سازمان تأمین اجتماعی (که در شرکت‌داری شباهت بیشتری به بخش خصوصی دارد) تأثیر منفی بر عملکرد شرکت دارد، ولی این رابطه با رسیدن مالکیت به میزان سهام مدیریتی (حداقل 30%) عکس می‌شود. به این معنی که دولت با به دست گرفتن مدیریت شرکت شرایط درونی و بیرونی نامطلوبی را بر شرکت تحمیل
    Abstract
    Comparing corporate governance of different parts of Iran's public sector is the main goal. This thesis examines public corporate governance from two points of view: 1. Internal Conditions, 2. External Conditions (market structure). Structure-Conduct-Performance theory is applied to study the latter and Principal-Agent theory for the former. To evaluate the efficiency of state (Sazeman-e Gosstaresh), Social Security Organization and Mostazafan Foundation, as three major parts of public sector, I use a 5 year panel data of 24 automotive industry corporations listed in Tehran Stock Exchange. The empirical study indicates that: 1. According to documentary study, neither state nor two other parts of public sector do not show significant superiority over each others in corporate governance but 2. According to limited econometric model (panel data approach), state ownership has positive impact and Social Security Organization ownership has negative impact on corporate performance. But this result is not valid when the share of state becomes more than 30 percent of ownership. Because by increasing share of ownership, gradually government becomes able to control the corporations and in turn, imposing bad Internal/External Conditions over corporations become possible, and this makes their performance much worse.