مدلسازی ریاضی شبکه زنجیره تامین با در نظر گرفتن چرخه عمر محصول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2592;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62247
- تاریخ دفاع
- ۲۴ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- نوید عطرچین
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم
- چکیده
- با افزایش رقابت در بازارهای جهانی، سازمانها توجه بیشتری را به زنجیره تأمین خود معطوف می کنند تا جایگاه خود را در بازار یافته و سپس آن را تثبیت کنند. برای رسیدن به این هدف، تصمیم گیری دقیقی در خصوص متغیرهای زنجیره تأمین لازم است و هر چه عوامل بیشتری در نظر گرفته شود، نتیجه بهتری حاصل می شود. یکی از عوامل تأثیرگذار روی چنین تصمیماتی، توجه به سیکل عمر محصول است. یک محصول در طول عمر خود، از دوره های متفاوتی عبور می کند؛ از زمان تولد و ورودش به بازار گرفته، تا زمانی که تقریبا از بازار جمع آوری می شود. بدیهی است که طی این دوره ها، نه تنها تقاضای مشتریان متغیر است، بلکه توقع آنها از کیفیت محصول نیز متفاوت است. در زمان معرفی محصول به بازار، مشتریان تقاضای کمتری دارند ولی توقع آنها از کیفت محصول بالاست. هر چه تقاضای بازار بیشتر شود و محصول بیشتر رشد کند، فراوانی محصول پراهمیت می شود؛ چرا که در صورت موجود نبودن محصول، به سرعت مصرف کنندگان به دنبال کالای جایگزین می روند. در این مرحله است که در صورت نیاز، ملزم به برون سپاری هستیم. هدف از این پایان نامه، ارائه مدلی جامع از زنجیره تأمین است، به نحوی که چرخه عمر محصول در نظر گرفته شود. تأکید اصلی بر استفاده از حدود تقاضای متغیر در دوره های زمانی مختلف است که در تمامی سطوح زنجیره تأمین تأثیر گذار است. مدل سازی ریاضی خطی و عدد صحیح با در نظر گرفتن این حدود تقاضا به همراه دوره های زمانی، سطوح متفاوت کیفی و فرض برون سپاری برای برنامه ریزی یک زنجیره تأمین چهار سطحی انجام شده است. مدل توسعه داده شده روی مسائل کوچک، متوسط و بزرگ پیاده سازی شده است. این مسائل با استفاده از روش های حل دقیق و فراابتکاری حل شده و نتایج ارائه و تحلیل شده اند. نتایج حاکی از کارایی بالای روش حل فراابتکاری بالاخص برای مسائل بزرگ و در ابعاد واقعی بوده است. دستاوردهای حاصل از این پژوهش می تواند در طراحی و اصلاح ساختار زنجیره های تأمین جهت کاهش هزینه ها و افزایش درآمد و مهمتر از همه بقا در بازار رقابتی امروز موثر باشد. کلمات کلیدی: زنجیره تأمین، سیکل عمر محصول، مدل سازی ریاضی
- Abstract
- With the increasing contest in global market, the organizations pay much more attention to their supply chain, in order to find their place in market and then stabilizing it. To achieve this goal, a precise decision making procedure about the supply chain’s variables is requisite; and the more factors are considered, the better results are produced. One of the effective factors on such decisions is the concept of product life cycle. A product face different periods through its life; from the day when enters the market for the first time, until the day in which the market doesn’t have place for it any more. It is obvious that through these periods, not only the demand of customers is variant, but their quality expectancy of product may differ. At the time of introducing the product to market, the customers have lower demand but higher expectation of quality. With the increase in market demand, the redundancy of product will be of significance; since in case of non-availability of product, the customers would rapidly replace the product with another one. In this period, outsourcing should be considered. The purpose of this thesis, is presenting a comprehensive model of supply chain, so that the product life cycle is being considered. The main emphasis is using the demand boundaries in different periods, which have a significant influence in every echelon of supply chain. The mathematical model is developed for a four echelon supply chain with consideration of demand boundaries in different periods, variant quality levels and outsourcing assumption. The developed model is implemented on different size of problems. These problems are solved with accurate and met heuristic methods and the results are presented. The analysis shows the proficiency of met heuristic method especially in real dimensions. The achievement of this thesis can be useful in designing and modifying the structure of supply chains in order to reduce the costs and increase the revenue; and the last but not least, survival in market. Keywords: supply chain, product life cycle, mathematical model