عنوان پایاننامه
مبانی انسان شناختی دینی علامه طباطبایی در مسئله اختیار
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001733;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62375
- تاریخ دفاع
- ۰۴ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهدی کوشکی
- استاد راهنما
- یحیی کبیر
- چکیده
- در این پژوهش دیدگاه¬های علامه طباطبایی در مباحثی از انسان¬شناسی که مرتبط با اختیار آدمی است، ارائه شده است. مسئله¬ی اختیار انسان در حقیقت دسته¬ای از مسائل است، که در آن¬ها وجود اختیار و چگونگی بروز آن، به عنوان یک ویژگی اساسی انسان مورد کندوکاو قرار می¬گیرد. از بین این مسائل، تعدادی از موارد بیشتر مورد توجه علامه طباطبایی قرار داشته است. فقر و نیازمندی مطلق انسان به خداوند در تمام جنبه¬های وجودی او آشکار است. علامه فعل انسان را در طول اراده¬ی الهی تبیین می¬کند و اختیار او را ناشی از خواست خداوند می¬داند. ایشان معتقد است که انسان موجودی در حال تکامل است، که در مسیر تکامل خود وابسته به ماده می¬باشد. انسان در عالم ماده و از ماده پدید می¬آید و از گذر ارتباط با آن تکامل پیدا می¬کند. علاوه بر محدودیت¬های وجودی انسان، عالم ماده نیز برای او محدودیت¬هایی را ایجاد می¬کند و اجازه¬ی انجام هر فعلی را به او نمی-دهد. انسان بنابر نظر علامه، پس از تکامل در عالم ماده مجرد می¬گردد، و به عوالم بالاتر منتقل می-شود. سرنوشت انسان و سعید یا شقی بودن او بر اساس اختیارش رقم می¬خورد؛ به این صورت که در حین تکامل تکوینی، انسان بر اساس اختیارش واجد ملکات نفسانی خوب یا بد می¬گردد. در قسمتی از این پژوهش دیدگاه علامه در مورد مبادی افعال انسان و چگونگی صدور فعل از او بررسی شده است. این مبادی شامل تصور فعل، تصدیق به کمال بودن آن و اعتبار ضرورت بین فعل و فاعل، شوق، اراده و قوای عامل است. در نهایت به برخی جنبه¬های مرتبط با اختیار انسان که در حوزه¬ی اعتباریات قرار می¬گیرند، پرداخته شده است؛ از جمله آزادی، هدایت الهی، و شرور و گناهان ناشی از اختیار انسان.
- Abstract
- In this study, the religious anthropological viewpoints of Allameh Tabatabaii about the free will problem are presented. In fact, the free will problem is a set of problems, discuss about free will, as a basic feature of human. Some of them were considered by Allameh Tabatabaii. He explains that in every aspects of the human existence, fundamental dependence on God is evident. He makes a difference between determination and necessity, so the divine will is cause of the human power and free will, not determination. He believes that a man has a free evolution in the material world. humans created from matter, at first abstract from matter in their existence, but depend on matter for their actions. The human Evolves and abstracts from matter in his existence. The conditions of free willing is provided and bounded by the material world. The Human destine their destiny by getting qualities with their actions. Finally, some aspects related to the human will, will be explained, included freedom, divine guidance, and the evil of sins.