عنوان پایان‌نامه

بررسی مرور زمان در حقوق کیفری ایران و فرانسه



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مرور زمان در حقوق کیفری ایران و فرانسه" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3465;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61924
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۸۶

    حذف کلی قوانین مرور زمان به علت برداشت نادرست از مفهوم مرور زمان و اصول حاکم در فقه بوده است. زیرا آنچه از مفهوم مرور زمان درک می شود و رویه حاکم بر قانونگذاری در خصوص مرور زمان در کشورهای مختلف نشان می دهد مرور زمان نه راهی برای فرار از مجازات بلکه مسیری است برای کاهش هزینه های جامعه در مقابل جرائم کم اهمیت. و آنچه از عمومات فقهی قابل استنباط است این است که مجازاتهای تعزیری و حکومتی ( بازدارنده ) بطور اجمالی مشمول مرور زمان می گردد. لکن در فقه شیعه این مساله عنوان صریحی ندارد اما با توجه به اصول حاکم در فقه امامیه می توان مرور زمان را در تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده ، بطور کامل پذیرفت. بنابراین با توجه به مبانی مرور زمان در حقوق عرفی و برخی قواعد و مبانی اسلامی مرور زمان قابل توجیه است و قبول آن به عنوان تاسیسی ضروری مورد قبول و تاکید است. اما در جرائم مستوجب حدود الهی با توجه به آیات و روایات مرور زمان قابل توجیه نیست و اصل بر عدم پذیرش مرور زمان می باشد. کلمه های کلیدی: اسلام ، ایران، فرانسه، مرور زمان، بررسی تطبیقی، حقوق جزا، تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده
    Abstract
    Deletion of laws of passage of time was due to the false indication of concept of the passage of time and origins of jurisprudence, because what is understood from concept of passage of time and procedure legislation in passage of time demonstrate passage of time is not only a way to escape from reprimand, but also it is a way to decrease the expense of society against the less important crimes and what indicates from public juridical is that governmental and Tzir punishment (dissuasive) include passage of time ,however; in Shia jurisprudence does not have a clear title, but according to the principle of Shia jurisprudence ,passage of time in dissuasive punishment is completely acceptable. Therefore, according to the principle of passage of time in common law and some rules and Islamic basic principles, passage of time is justifiable, but in crimes that need Hudud according to the quran and anecdotes passage of time is note justifiable