عنوان پایاننامه
بررسی جایگاه و تدوین یک چهارچوب جهت انتخاب پیمانکاران دست دوم در صنعت ساخت کشور با محوریت پروژه های راهسازی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی و مدیریت ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1894;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61658
- تاریخ دفاع
- ۲۱ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدحسن مشکینی
- استاد راهنما
- غلامرضا هروی
- چکیده
- امروزه پروژههای ساخت که به علت گستردگی و مسائل فنی از پیچیدگی خاصی برخوردار میباشند، نیازمند مدیریت قوی در حوزههای مختلف برای برآورده ساختن اهداف پروژه هستند. مدیریت پروژه که به کارگیری دانش، مهارت، ابزار و تکنیک در اجرای فعالیتهای پروژه برای ارضای الزامات پروژه میباشد، در این نوع پروژهها از اهمیت ویژهای برخوردار است. پیمانکاران اصلی که عهده دار انجام پروژهها میباشند، با چالشهای متعدد و ریسکهای بالا در اجرای پروژهها روبه رو هستند. از اینرو غالبا آنها با تمرکز بر اعمال مدیریت قوی و اجرای فعالیتهای اصلی و واگذاری بخشهایی از کار به پیمانکاران دست دوم سعی در بهتر برآورده ساختن نیازهای پروژه را دارند. پیمانکاران اصلی عموما به منظور کاهش هزینه ها، تقسیم ریسک، کوتاه کردن زمان پروژه، افزایش کیفیت و ... به جای ظرفیت سازی مستقیم در کلیه گروههای کاری، از خدمات گروههای تخصصی پیمانکاران دست دوم استفاده میکنند. پروژههای زیرساختی مانند راهها و جادهها که از مهمترین پروژههای عمرانی کشورها به ویژه در کشورهای درحال توسعه مانند ایران میباشند، به دلیل هزینههای بالا و نیز تاثیرات بسزایی که میتوانند در سیستم حمل و نقل و ترانزیت کالا داشته باشند، مورد توجه هستند. بنابراین بررسی و پرداختن به موضوع پیمانکاران دست دوم و نیز تدوین چارچوب مناسب برای انتخاب پیمانکاران دست دوم در پروژههای راهسازی از اهمیت ویژهای برخوردار است. دستیابی به این مهم مستلزم شناخت وضعیت موجود و نیز ارائه راهکار برای اصلاح نقاط ضعف و یا تقویت نقاط قوت موجود میباشد. با توجه به گستردگی این حوزه که موارد زیادی از جمله مدیریت پیمانکاران دست دوم، مناقصات، بهرهوری، روابط با پیمانکاران اصلی، انتخاب پیمانکاران دست دوم و ... را شامل می شود، این پژوهش دامنه تحقیق خود را به بررسی وضعیت کلی پیمانکاران دست دوم شامل میزان و علل استفاده در پروژهها و همچنین موضوع انتخاب آنها شامل شناسایی شاخص های مهم فنی در امر انتخاب و همچنین تدوین مدل ریاضی برای انتخاب مجموعهای از پیمانکاران دست دوم برای اجرای زیرپروژههای یک شرکت گسترش داده است. در مدل تدوین شده سعی شده است تا با درنظرگیری عوامل گوناگون و موثر و فراهم آوردن بستری انعطافپذیر، مدلی کاربردی برای استفاده بخش صنعت در پروژههای راهسازی فراهم شود. بررسی وضعیت، شناسایی و ارزیابی شاخص های موثر بر انتخاب پیمانکاران دست دوم، تدوین مدل ارزیابی و انتخاب پیمانکاران دست دوم و بررسی کاربرد مدل تدوین شده و تحلیل نتایج با استفاده از دو نمونه واقعی، اصلیترین اقداماتی است که در این پژوهش انجام گرفته است. در انتها پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی و راهکارهایی برای بهبود شرایط و وضعیت پیمانکاران دست دوم ارائه گردیده است.
- Abstract
- General contractors who are responsible for carrying out construction projects, face the challenges and high risks, therefore, they focus more on the core activities and management and sublet most of the construction project to satisfy the objectives. General contractors, in order to acquire specialized service and reduce the risk and cost of the project, benefit of the services of subcontractors. As such, subcontracting is more common practice in highway projects, as many other infrastructure projects, because of high cost, specialized tasks and remarkable demand for equipment. Therefore, investigating subcontractor issues especially subcontractor selection and position in highway projects are very important. To probe into this subject, there are different issues that are considered by researchers such as bidding practices, relationship with contractors, conflicts, invitation methods, safety, insurance, productivity, payment, subcontractors’ position, etc. As for this study, investigating subcontractors selection methods and position that directly impact project objectives has been taken into consideration. Despite the importance of these issues, little study has been done on this subject. Therefore, the purpose of this research is to investigate the subcontractors position, identify the most significant criteria in subcontractor selection, find the relative importance of such criteria based on their impact on project objectives: time, cost, quality and HSE level of highway construction projects and proposing a model to select subcontractors in complex projects. Finally, the effectiveness of the model is illustrated by using a real case study and some managerial remarks are offered according to the conducted analysis.