عنوان پایاننامه
مطالعه پارامتریک رفتار لرزه ای دیوارهای برشی سرد نوردشده فولادی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی زلزله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1867;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60668
- تاریخ دفاع
- ۲۲ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- شاهین برزو
- استاد راهنما
- سیدرسول میرقادری
- چکیده
- دیوار برشی سرد نورد شده که عضو اصلی باربر جانبی در سیستمهای سردنورد شده میباشد از دو بخش پوشش و قاب فولادی تشکیل شده است. خصوصیات هر یک از این اجزا در عملکرد لرزهای سیستم تاثیر میگذارد. در این رساله برخی پارامترهای موثر در مسیر انتقال بار جانبی مثل ضخامت پوشش فولادی و قاب دیوار، هندسه پیچهای خودکار پیرامونی، یکطرفه یا دوطرفه بودن پوشش دیوار بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که تغییر در ضخامت اعضای قاب فولادی و یا پوشش، ضمن تاثیر مستیقیم بر مقاومت جانبی نهایی باعث تغییر در مد خرابی دیوار میشود. با دو برابر شدن ضخامت پوشش فولادی و عدم کمانش وادار فشاری، مقدار مقاومت نهایی دیوار در حدود 16% افزایش مییابد اما شیب افت نمودار هم بیشتر شده است. با افزایش فاصله بین پیچها از 5 به 10 cm مقدار مقاومت نهایی در حدود 45% کاهش یافته است. با دو طرفه کردن پوشش فولادی مقدار مقاومت در حدود 60% افزایش مییابد. با دو برابر شدن فاصله بین پیچها مقدار مقاومت نهایی جانبی در حدود 55% کاهش یافته است. با 6برابر شدن فاصله بین پیچها مقدار سختی60% کاهش یافته است. با دوطرفهکردن پوشش دیوار سختی جانبی در حدود دو برابر و شکلپذیری دیوار برای نمونه با مد خرابی بازشدن پوشش فولادی 3/2 و برای نمونه با مد خرابی کمانش وادار فشاری 2/3 برابر افزایش یافته است. همچنین در مدلهای با مد خرابی کمانش وادار مرزی با ضخامت پوشش یکسان، با افزایش ضخامت قاب شکلپذیری سیستم کاهش مییابد و بالعکس در مدلهای با مد خرابی بازشدن پوشش فولادی افزایش ضخامت قاب شکلپذیری را افزایش میدهد.
- Abstract
- Cold-formed shear walls are main members of lateral systems for lateral resistance that consists of two parts, sheeting and steel frame. Properties of each of these components affect the system seismic performance. This thesis, uses finite element analysis to evaluate the stiffness, ductility, strength and failure mode at cold formed steel shear panels whit steel sheathing that are under monotonic loading. Two finite element models based on two experimental model with different failure modes are constructed and verified. It includes analytical studies that investigate the effects of stud's and steel sheathing thickness changes, fasteners spacing at panel edges and one or two sides steel sheathing on mentioned parameters. The results show studs and steel sheathing thickness changes have direct effect on the ultimate lateral resistance of the wall, cause a change in failure mode, and increase stiffness values of walls. With doubling the thickness of the steel and non-buckling compressive stud, the ultimate strength of the wall is about 16% and slope of the curve falling further increase. With increasing distance between the screws from 5 to 10 cm, the lateral resistance value is reduced by about 45%. The two-side sheathing made 60% increases in the strength of the steel. Doubling the distance between the screws for the final resistance value is reduced by about 55%. A 6-times increase in the distance between screws, hardness value has dropped 60%. Also, at stud local buckling failure mode models with the same sheeting thickness, system ductility decreases with increasing thickness of the frame and at steel sheet unzipping of frame failure mode models Increasing the thickness of frame, increases ductility. Overall, it is seen that with staying of force-controlled members and by increasing the thickness difference between the frame and steel sheet and with two sides steel sheathing, optimal behavior of the system is achieved.