عنوان پایاننامه
ویژگی های نشانشناسی در متن نمایشی حسینی در عراق
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11930;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81625;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11930;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81625
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- فراس عزیز حسن عرب
- استاد راهنما
- مجید سرسنگی
- چکیده
- نشانهشناسی ادبی یکی از شیوههای پرداخت به متون ادبیاست که فهم و درک عمیقی از آثار ارائه می دهد در این میان نمایشنامههاویژگیهای نشانه ای خاصی دارد که تلاش برای فهم آنها را می طلبد. نمایشنامه های حسینی (ع) نیز از این قاعده مستثنی نیست و نویسندگان این متون توانسته اند با بهکارگیری نشانه های مختلف متون خود را از مفاهیم مهمی برخوردار سازند. این نوشتار سعی بر آن دارد با استفاده از اصول نشانهشناسی دلالتها و مفاهیم خاصی را از نمایشنامه ها نگاشته شده در کشور عراق که در جشنواره های سالیانه برگزار میشود به شیوه تحلیلی – توصیفی مورد بررسی قرار داده و ویژگیهای دلالتی این نشانه را برجسته سازد. برای این هدف در ابتداواقعهی عاشورا به لحاظ تاریخی مورد بررسی قرارگرفته و چند متن نمایشی راجع به آن را مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. حاصل بررسی¬های صورت گرفته این است کهنمایشنامههای حسینی به شکل شایسته ای به جنبه ی نشانه ای پرداخته اند به طوری که شاهد انبوه اشارهها، نمادها و آیکون ها است که دربردارنده ی دلالتهای متعددی است. واقعه ی عاشورا به عنوان یک متن درامی منطبق با اصول نمایش ارسطویی ظرفیت وسیعی برای ایجاد نشانه های متنی دارد تا آن را ساختاری دلالت مند نشان دهد. در نمایشنامه های مورد بررسی عنصر زمان به عنوان یکی از نشانهها به کار رفته است به طوری که واقعیت های واقعهی عاشورا را به زمان حال متصل کرده و ظلم و ستم آن دوره را به امور سیاسی جاری مرتبط ساخته است
- Abstract
- The essential aim of the present thesis is to identify the semiotic characteristics in the Iraqi Husseini Theatre, considering that the theatrical text has several features and functions. The semiotic function is the most important characteristic of the production of meaning using symbols, signs, signs and icons. The cosmic system, as it contains signs and symbols, and with that continuous transmission of signals, enables the playwright to use of those signs and marks in the writing of his or her text. The problem of research, then, was to answer the following question: Did the playwrights employ semiotic features in Al-Tuf's Event to produce a dramatic theatrical drama of Husseini theatre? To give a thorough answer of this question, the historical analytical descriptive method will be used for research purposes. It is based on the study of the fact of the Al-Tuf's Event as it occurred. It deals with a precise description and analysis of a series of theatrical texts participating in the Husseini theater festivals. The study will take into its consideration the most prominent texts that their writers employ the semiotic characteristics as a condition for its aestheticism and semioticism . After studying many dissertations and researches that dealt with the topic of semiotics, the researcher found that the importance of the current research lies in the study of the subject of semiotics in literature in general, and the drama of the Husseini, in particular because of its specialty enables it to be a container of signs, symbols and icons. The researcher is supposed to reach to the result that the Iraqi playwright was able to employ the tools of semiotics in terms of the use of the mark, code and the symbol and the signal to obtain multiple meanings through which to get rid of the authority of the censor and deny the real significance of the meaning.