بررسی نیازهای آموزشی مرتبط با رشد حرفه ای مدرسین دانشکده صدا و سیما در سال تحصیلی ۱۳۸۶-۱۳۸۵
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39163;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1369ع
- تاریخ دفاع
- ۳۰ دی ۱۳۸۶
- دانشجو
- حسن فرهمندخواه
- چکیده
- چکیده با توجه به اهمیت آموزش نیروی انسانی در سازمان ها و فراهم کردن امکانات آموزش جهت رشد حرفه ای کارکنان ، بر آن شدیم تا با نظر به ارتقا کیفیت در دانشگاه به بررسی نیاز های آموزشی مرتبط با رشد حرفه ای مدرسین دانشکده صدا وسیما در سال تحصیلی 1386-1385 بپردازیم . این تحقیق با روش پیمایشی – توصیفی به کشف و اولویت بندی نیاز های آموزشی مدرسین د ر چهار گروه آموزشی ارتباطات ، هنر های رسانه ای ، مهندسی رسانه و دروس عمومی و معارف اسلامی پرداخته است . با استفاده از تکنیک دلفی وتکنیک تجزیه و تحلیل شغل به مجموعه ای از نیاز های مرتبط با رشد حرفه ای دست یافته شد و پس از پالایش و اولویت بندی آنها ، تعداد47 نیاز در سه حیطه برنامه ریزی درسی ، تدریس و ارزشیابی آموزشی شناخته شد . ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که سوالات بسته پاسخ بوده و از طیف لیکرت پیروی می کند. مدرسین در پرسشنامه به دو سوال درباره هر یک از نیاز ها جواب دادند اول ضرورت یادگیری آن نیاز در حرفه مدرسی و دوم ارزیابی از وضعیت خود . در این تحقیق با الهام گرفتن از الگوی نیاز سنجی کلاین به بررسی نیاز ها پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدرسین دانشکده صدا وسیما درسال تحصیلی 86-85 می باشد که تعداد آنها75 نفر بوده است. با توجه به در دسترس بودن اساتید و همکاری آنها تعداد70 پرسشنامه جمع آوری گردید. دراین تحقیق برای تعیین پایایی ابزار اندازه گیری از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. آمار توصیفی نظیر فراوانی ، درصد گیری و میانگین به کاررفته است از تحلیل عامل برا ی دسته بندی نیازها در عوامل کوچکتر و نیز تایید اعتماد ابزار تحقیق استفاده شده و برای مقایسه اولویت های نیازهای آموزشی گروههای آموزشی ازتحلیل پارامتریک آزمون t وابسته و از تحلیل ناپارامتریک ویلکاکسون استفاده شده است. کلیه فعالیت های آماری این تحقیق در نرم افزار (spss) انجام شده است. از نتایج نیاز سنجی می توان گفت که مدرسین دانشکده صدا وسیما در مقولات زیر نیاز به آموزش دارند: آشنایی با حیطه های طبقه بندی اهداف (شناختی ، عاطفی و روانی –حرکتی)، کاربرد روش گردش علمی در تدریس ، کاربرد روش نمایشی در تدریس ، آشنایی با فنون کارگاه آموزشی ، آموزش از راه دور، آشنایی با اینترنت ، آشنایی با ویژگی های روان شناختی دانشجویان ، مدیریت کلاس ، ا