راههای کرانه غربی دریای مازندران در دوره صفویه با کارکردها و تغییرات
- رشته تحصیلی
- مترجمی زبان عربی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1#;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81771;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1#;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81771
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- حمید رضایی
- استاد راهنما
- منصور صفت گل
- چکیده
- پایان نامه ای که در پیش روست با عنوان «راه های کرانه غربی دریای مازندران در دوره صفویه: کارکردها و تغییرات»، در صدد برآمد، تا جایگاه و کارکرد جاده ها و مسیرهای کرانه غربی دریای مازندران و همچنین نقش آن در حکومت صفوی را بررسی کند. راههای کرانه غربی دریای مازندران در دوره صفوی از کارکرد سیاسی، نظامی، تجاری و اقتصادیقابل توجهی برخوردار بودند. برای بررسی مدعا، ضروری بود که ابتدا شناختی از مناطقی که این مسیر از آن نقاط عبور می کند، داشته باشیم. این سرزمین ها شامل ایالات گیلان، آذربایجان، شروان و داغستان بود که شهرهای مهمی از جمله رشت، اردبیل، شماخی، باکو، دربند و تارکو را در خود جای داده بود. سپس با استفاده از منابع دوره صفوی به خصوص سفرنامه ها به شرح راه های این منطقه پرداخته شد. در این پژوهش، مسیرها از لحاظ زمینی و دریایی که دریای خزر شامل آن می شد، بررسی و مورد بحث قرار گرفت، و در انتها به کارکرد سیاسی و اقتصادی و تجاری این مسیرها توجه شد و مسائلی همچون تجارت ابریشم و ساخت و تعمیر جاده هامورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این بررسی، روشن می شود که راه های کرانه ی غربی دریای مازندران دردوره ی صفویه با کارکرد و جایگاه مهمی که داشت، نقش مکمل را در ارتباطات ملل داشت و باعث رونق تجارت و اقتصاد حکومت صفوی و نواحی مقصدشده بود و همچنین در نتیجهسببتوجه دولت های همسایه و حتی دول اروپایی به این مناطق شد و هرکدام با شگردی در صدد بهره برداری از این راه ها و جاده ها برآمدند. کلمات کلیدی: صفویان، کرانه های غربی دریای خزر، راه ها، کارکرد سیاسیـ اقتصادی، ایالت، ابریشم.
- Abstract
- This thesis, titled: “the west coast roads of the CaspianSea during Safavids: functions and changes”, deals with the position and function of the roads and routes of the West coast of the Caspian Sea as well as their role during the Safavid rule. Roads of the West Caspian Sea had considerable political, military, commercial and economic functions in the Safavid period. In order to discuss the hypothesis, at first, it was essential to get an understanding of the areas where this route passes through those points. These territories included the states of Gilan, Azerbaijan, Sharvan and Dagestan which included important cities such as Rasht, Ardabil, Shammakhi, Baku, Darband and Tarko. Then, using the sources of the Safavid period, especially the travelogues, they described the ways of this region. In this study, the land and sea routes of the Caspian Sea were studied and discussed. In the end, the political, economic, and commercial functions of these routes were considered and issues such as silk trade and road construction and repair were examined. According to the survey, it becomes clear that the roads along the western coast of the Caspian Sea during the Safavid period had an important role and function, so that Played a complementary role in the communications of the nations, and boosted the trade and economy of the Safavid government and the targeted areas. As a result, the governments of neighboring countries and even the European states came to these areas, and each of them took advantage of the road and profit. key words: Safavids, Western Caspian Sea, roads, Economic political function, State, silk.