عنوان پایاننامه
مقایسه ویژگیهای شخصیتی کمال گرایی و مهارگر در دانش آموزان تیز هوش و عادی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57573
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- ساره کرمی
- استاد راهنما
- محمدعلی بشارت
- چکیده
- هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه بین ابعاد کمال گرایی خود محور, دیگر محور و جامعه محور و سبک های اسناد دیگر فرمان ,خودفرمان ,فاقد تکلیف در رفتار و پیش بینی پذیری رفتار در دانش آموزان مدارس تیز هوش و عادی بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزی پایه ی دوم و سوم مقطع دبیرستان در رشته های ریاضی ,تجربی و انسانی شاغل به تحصیل در سال 87-1386 در شهر تهران بودند . نمونه مورد مطالعه شامل 193 دانش آموزان مدارس تیزهوش (110 دختر , 83 پسر) و253 دانش آموز مدارس عادی (112 دختر, 141 پسر ) بود. برای جمع آوری اطلاعات ,ازمقیاس کمال گرایی جند بعدی تهران و مقیاس رفتار شخصی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که : 1) بین کمال گرایی خود محور دانش آموزانن تیز هوش و عادی تفاوت وجود ندارد 2) بین کمال گرایی دیگر محور دانش آموزان تیز هوش و عادی تفاوت وجود ندارد 3) بین کمال گرایی جامعه محور دانش آموزان تیز هوش و عادی تفاوت معنا دار وجود دارد 4) بین مهارگری دیگر فرمان دانش آموزان تیز هوش و عادی تفاوت وجود دارد 5) بین مهارگری خود فرمان دانش آموزان تیز هوش و عادی تفاوت وجود ندارد 6) بین مهارگری فاقد تکلیف در رفتار دانش آموزان تیز هوش و عادی تفاوت وجود ندارد 7) بین پیش بینی پذیری رفتار دانش آموزان تیز هوش و عادی تفاوت وجود دارد 8و9)همبستگی مهارگری دیگر فرمان با کمال گرایی خود محور و دیگر محور فقط در گروه های عادی مثبت و معنا دار است , اما با کمال گرایی جامعه محور در هر دو گروه مثبت و معنادار بود. همبستگی مهارگری خود فرمان با کمال گرایی خود محور فقط در گروه تیز هوش مثبت و معنادار بود , و با کمال گرایی دیگر محور در هر گروه مثبت ومعنا دار بود و با کمال گرایی جامعه محور در هیچ یک از گروه ها معنا دار نبود. همبستگی مهارگری فاقد تکلیف در رفتار با هیچ یک از گروهها معنادار نبود. همبستگی مهارگری فاقد تکلیف در رفتار با هیچ یک از ابعاد کمال گرایی , در هیچ یک از گروه ها معنادار نبود. همبستگی مهارگری پیش بینی پذیری رفتار فقط با کمال گرایی جامعه محور در گروه عادی مثیت معنادار بود. واژه های کلیدی : کمال گرایی , مهارگری و هوش
- Abstract
- The aim of this study was to investigate and compare the relationship between different dimensions of perfectionism (i.e. self-oriented. Other oriented and socially-prescribed) and different dimension of locus of control (i.e. self-oriented, Inner-directed, lack of constraints on behavior and predictability of behavior) in a sample student in normal and talented schools. The study group consisted of the students of first, second and third grades of high school in 3 main study majors (mathematics, natural sciences and human science) who were studying in academic year of 1386-87 in Tehran. The study sample consisted of 193 students in talented schools (110 female, 83 male) and 253 students in normal schools (112 female, 141 male). In order to collect information, the Tehran multi-dimension perfectionism scale and inter-personal behavior inventory were used. The research results showed that: 1. There was no significant difference between normal and talented students in self-oriented perfectionism. 2. There was no significant difference in other- oriented perfectionism between normal and talented students. 3. There was a significant difference between normal and talented students in socially-prescribed perfectionism. 4. There was no significant difference in other- oriented locus of control between normal and talented students. 5. There was no significant difference between normal and talented students in inner-directed locus of control. 6. There was no significant difference in lack of constraints on behavior between normal and talented students. 7. There was a significant difference between normal and talented students in predictability of behavior. 8 & 9. The correlation of other-directed locus of control with self- oriented and other- oriented perfectionism was positive and significant only in normal group, but was positive and significant with socially-prescribed perfectionism in both groups. The correlation of inner-directed locus of control with self- oriented perfectionism was positive and significant only in talented group, with other- oriented perfectionism was positive and significant in both groups and with socially-prescribed perfectionism was not significant in any groups. The correlation of lack of constraints on behavior was not significant with any dimensions of perfectionism in any groups. The predictability of behavior had a significant and positive correlation with socially-prescribed perfectionism only in normal groups.