عنوان پایان‌نامه

رابطه سبکهای هویت و بهزیستی روان شناختی در دانشجویان



    دانشجو در تاریخ ۰۹ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه سبکهای هویت و بهزیستی روان شناختی در دانشجویان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 410;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47047
    تاریخ دفاع
    ۰۹ بهمن ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    عباس رحیمی نژاد

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین سبک های هویت و مولفه های بهزیستی روان شناختی در دانشجویان صورت گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشکده های دانشگاه تهران در سال تحصیلی 87 – 86 بوده اند؛ انتخاب نمونه ی پژوهش حاضر طی دو مرحله انجام شد؛ در مرحله ی اول به صورت تصادفی دانشکده ها انتخاب شدند و سپس در مرحله ی دوم، 270 نفر نمونه های تحقیق حاضر، اکثرا با شیوه ی در دسترس انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبک هویت ( ISI-6G ) برزونسکی ( 1989 ) و برای اندازه گیری بهزیستی روانشناختی از پرسشنامه ی بهرامی و زنجانی طبسی ( 1385 ) استفاده شده است. در مورد تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردیده است. براساس نتایج تحلیل داده های پژوهش حاضر مشخص گردید : 1- بین سبک هویت اطلاعاتی با کلیه ی شاخص های بهزیستی روانشناختی به استثنای مولفه ی ارتباط مثبت با دیگران رابطه ی معنی دار مثبت وجود دارد. 2- بین سبک هویت سردرگم اجتنابی با کلیه ی شاخصه های بهزیستی روانشناختی به استثنای مولفه ی ارتباط مثبت با دیگران رابطه ی معنی دار منفی وجود دارد. 3 – بین سبک هویت هنجاری با کلیه ی شاخصه های بهزیستی روانشناختی به استثنای مولفه ی خویشتن پذیری رابطه ی مثبت معنی دار وجود دارد 4- بین تعهد و کلیه ی شاخصه های بهزیستی روانشناختی رابطه ی مثبت معنی دار وجود دارد 5- بین سبک های هویت با یکدیگر و با مولفه ی تعهد، به استثنای رابطه ی سبک هویت هنجای با سبک هویت سردرگم اجتنابی، همبستگی معنی دار وجود دارد. در پایان کار پژوهش حاضر به نتیجه گیری و ارائه ی پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده با توجه به محدودیت های پژوهش حاضر پرداخته شده است.
    Abstract
    Our recently search has done with aim investigation correlation between identity styles and psychological well being items about students. Recently search about statistical universe that they have been Tehran university bachelor students in 1386-1387. Sample selection have done in two stepes. In one step it have done randomly and we chose universities randomly and then in the second step of recently search 270 persons have been chosen that most of them will be found easy. The method of studying is correlation. For collection of information we have used of (ISI-6G) inventory identity style berzonesky (1989) and also we have used zanjani tabasi (1383) for measure psychological well being. So analysis about statistical data from inferential statistics and descriptive statistics. On basic analysis results we have got : 1- We have positive functional relation items among informational identity styles with all of psychological well being items expect positive relation items with other. 2- We have negative meaningful relation among diffusion / avoidance styles with all of psychological well being items expect positive relation items with others. 3- We have positive meaningful relation among normative identity styles with all of psychological well being items expect self atonomy items. 4- We have positive meaningful relation among commitment and all of psychological well being items. 5- and exist meaningful correlation among identity styles with together and commitment items expect relationship normative identity styles with diffussion / avoidance identity styles. at the last of persent research we have results and offerd presentation for future research investigation with pay atention to limited of present research.