عنوان پایان‌نامه

رابطه خود پنداشت و هوش هیجانی با سبکهای مقابلخ با استرس در دانشجویان



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه خود پنداشت و هوش هیجانی با سبکهای مقابلخ با استرس در دانشجویان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38249;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1333ع;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 384
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۸۶
    دانشجو
    محمد سلیمی
    استاد راهنما
    رضا پورحسین

    در این پژوهش رابطه میان خـودپنداشت و هـوش هیجانی با سبک های مقـابله با استرس (مساله مـدار، هیجان مدارمثبت و هیجان مدارمنفی) در 179 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران (91 پسر و 88 دختر) مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سنی آزمودنی های پژوهش که به وسیله نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند 22 سال بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از مقیاس خودپنداشت راجرز، مقیاس هوش هیجانی شاته و مقیاس سبک مقابله تهران (TCSS). به منظور تحلیل داده ها از تحلیل وارایانس چندمتغیره، همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در دو جنس بین خودپنداشت و سبک مقابله هیجان مدار منفی رابطه معـکوس وجود دارد، هـوش هیجانی پسران با سبک های مقابلـه مساله مدار و هیجان مدار مثبت رابطه مستقیم و با سبک مقابله هیجان مدار منفی رابطه معکوس دارد. همچنین تحلیل داده ها در دختران نشان داد هوش هیجانی با سبک مقابله مساله مدار رابطه مستقیم و با سبک مقابله هیجان مدار منفی رابطه معکوس دارد، ولی رابطه ای با سبک مقابله هیجان مدار مثبت ندارد. همچنین یافته ها نشان دادند دختران خودپنداشت مثبت تری نسبت به پسران دارند و هوش¬هیجانی و سبک مقابله هیجان مدار مثبت آنان نیز بیشتر از پسران است. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت خودپنداشت بالا با عدم استفاده از سبک های ناکارآمد مقابله با استرس و هوش هیجانی بالا نیز با استفاده از سبک های کارآمد رابطه دارد.
    Abstract
    This study examined the relationship between self-concept (SC) and emotional intelligence (EI) with coping styles (CS) (3 style name problem solving focused CS (PSF), positive emotional focused CS (PEF) and negative emotional focused CS (NEF)). The sample of the project was 179 Tehran University students (91 boys and 88 girls) with 22 mean of age that were choosen with at hand sampling. The instruments were Rogers self-concept scale, Schutte EI scale and Tehran coping styles scale. For analyzing the data manova and correlation coefficient were used. The results suggest that SC has a diverse relationship with NEF in both. EI in boys has direct relation to PSF and PEF but has a divers relation with NEF. EI in girls has a direct relationship with PSF and diverse relationship with NEF, but hasn’t any relationship with PSF. Also SC, EI and PEF of girls were significantly more than boys.