عنوان پایان‌نامه

نقد و بررسی منابع چینی در مورد انقلاب اسلامی ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقد و بررسی منابع چینی در مورد انقلاب اسلامی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات ایران
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR24 411 1396;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82176;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: IR24 411 1396;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82176
    تاریخ دفاع
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶
    دانشجو
    جین پنگ
    استاد راهنما
    محمد سمیعی

    انقلاب اسلامی ایران که در سال1979میلادی رخ داده است، به عنوان نقطه شروع سیاست معاصر ایران، تأثیر گسترده ای بر توسعه آینده ایران و همچنین تأثیرات زیادی بر شرایط سیاسی بین المللی گذاشته است. مطالعه و تجزیه و تحلیل انقلاب اسلامی ایران نه تنها ارزش برای بهره گیری انقلاب اسلامی ایران دارد، بلکه جهت فهم مسائل ایران معاصر به ما کمک می کند، و می توانیم بگویم که انقلاب اسلامی ایران نقطه ای محوری است که برای درک عمیق تر از سیاست داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی ایران کنونی لازم است. با توجه به این، بررسی ها درباره انقلاب اسلامی ایران در چین، در مقایسه با کشورهای غربی چندآن زیاد نبوده است، اما محقق های چینی نیز از زاویه دید خود به انقلاب اسلامی ایران پرداخته اند. از آغاز انقلاب اسلامی ایران، تعدادی مقالات مقدماتی و ترجمه مرتبط به انقلاب اسلامی ایران درچین چاپ شده است. از دهه 1990 به بعد، به خصوص در سال های اخیر، محقق های چینی تحقیقات خود را درمورد این موضوع افزایش داده اند. این بررسی با استفاده از روش تحلیل محتوا و چهار چوب نظری«شرق شناسی»، نتایج تحقیقاتی که از سال 1979 میلادی تا حال حاضر توسط محقق های چینی در حوزه ی انقلاب اسلامی ایران انجام شده است را تجزیه و تحلیل و دیدگاه ها و چشم اندازهای محقق های چینی دربا انقلاب اسلامی ایران وعوامل تأثیرگذار برآنها را بررسی می کند. نتایج این پژوهشروحانی می دهند: اول: محققان چینی درباره انقلاب اسلامی هم دارای دیدگاه های مثبت و هم منفی می باشند، این دیدگاه ها از عوامل مختلفی ناشی شده است که در میان آنها دوعامل برجسته وجود دارد: 1- قضاوتهای ارزشی براساس ایدئولوژی؛ 2- تأثیرات گفتمان غربی. دوم: با تغییرات اقتصادی و سیاست خارجی چین و تغییرات روابط ایران و چین، دیدگاه های محققان چینی در باره ی انقلاب اسلامی ایران نیز به طور مداوم در حال تغییر است.
    Abstract
    The Islamic Revolution of Iran which took place in 1979, as the starting point of contemporary Iranian politics, had produced a far-reaching impact on Iran's future development as well as an immense impact on the regional and international political situation of the world. To conduct a comprehensive and in-depth study of the revolution is not only a historical requirement, but also an urgent need to understand the realities of Iranian politics, economy and diplomacy in contemporary Iran. Comparing with the research results on the Revolution in western countries, they are not much in China, but Chinese scholars have also paid a lot of attention to the Islamic Revolution of Iran. Since the beginning, a number of introductory articles and translations which related to the Islamic Revolution of Iran have been published. However, from the 1990s, especially in recent years, Chinese scholars have increased their attention on this issue. In this study, employing the method of content analysis and the theoretical framework of "Orientalism", we analyzed the research results on the Islamic Revolution of Iran which had been done by Chinese scholars since 1979 to examine the views and perspectives of the Chinese scholars on the Revolution and the influential factors of them. The findings of this research show that: 1). Chinese scholars have positive views on the Islamic Revolution of Iran as well as negative views. There are many factors behind their views, but the most important factors are value judgments based on ideology and the infulences of Western discourse; 2). With the changes in the fields of economy and foreign policy of China and relations between Iran and China, the views of Chinese scholars on the Islamic Revolution of Iran are also continuously changed. Keywords: Islamic Revolution of Iran; Chinese Views; Value Judgment of Ideology; Western Discourse