عنوان پایاننامه
سیر تطور برخی از تعالیم عرفانی در طریقت کبرویه در قرن ۷و۸
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2484ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81767;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2484ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81767
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- سیدصالح پژمان
- استاد راهنما
- مجتبی زروانی
- چکیده
- در تحقیق حاضر به بررسی سیر تطور سه مورد از مباحث خاص مشایخ طریقت کبرویه پرداخته شده است: 1- دیدگاههای انسان شناختی 2- تعالیم ناظر بر ذکر و خلوت، و 3- مشاهدات و وقایع خلوت. بررسی سیر تطور در دوره کبرویه اولی، یعنی در بازه ای در حوالی قرون هفتم و هشتم هجری قمری صورت گرفته است. از این رو برای اطلاع از آراء کبرویان این دوره، به غور و مداقّه در نوشته های باقی مانده از نجم الدین کبری، نجم الدین رازی، علاءالدوله سمنانی و میرسید علی همدانی پرداخته شده و مطالب این پژوهش توصیفی-تحلیلی به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است. به طور کلی در هر فصل، دیدگاههای یکی از این چهار، شخصیت مورد واکاوی قرار گرفته و در خلال مباحث آن، نسبت آراء او با اسلاف و اخلافش به دقت بررسی شده است. در خصوص هر یک از سه موضوع فوق، با واکاوی مصنّفات رازی، سمنانی و همدانی، موارد متعدّدی از تطورات عمده و جزئی، نسبت به صورت ابتدایی آن تعالیم نزد شیخ نجم الدین کبری، آشکار گردید. اگرچه بسیاری از این تطوّرات، ناظر بر شرح و بسط کبرویان بر صورت اولیه مفاهیم طرح شده از سوی شیخ کبری هستند، با این حال مواردی از مفاهیم و مضامین نو و بی سابقه نیز در خلال این مباحث به چشم می خورد. منشاء اغلب این تطوّرات حاصل شده، کوشش نسل های گوناگون کبرویان برای پربارتر ساختن میراث قدمای خویش است، با این حال مواردی نیز وجود دارد که عاملی خارج از بستر طریقت کبرویه موجب بروز مراتبی از دگرگونی در صور ابتدایی برخی تعالیم و اصول طریقتی گشته است.
- Abstract
- Kubraw?yya is one the most prominent and influential Sufi orders in the history of Sufism and several factors, including Kubrawi saints’ special perception of the mystical visions of seclusion, made their heritage evidently distinct from other Sufi Orders. In the present research, the evolution of this characteristic kind of perception of mystical notions has been studied from three different perspectives: 1- Anthropological Views 2- Teachings pertaining to dhikr and seclusion 3. Mystical Visions. The evolution has been studied in a period of two centuries from 13th to 14th centuries A.D. and by comparing the viewpoints of four notable Kubrawi figures: Shaykh Najm ad-d?n-i Kubra, Shaykh Najm ad-d?n-i R?z?, Shaykh ‘Al?’ ad-dawla-yi Simn?n? and Mir Sayyid ‘Al?-yi Hamad?n?. In general, in each of the chapters, views of each of these saints has been thoroughly analyzed and compared to those of his predecessors and successors. This research, by a comprehensive study of the extant works of Kubra, Razi, Simnani and Hamadani, has found and revealed several aspects of evolution in all of the three mentioned areas. Although most of these evolutions have taken place due to the attempts of Kubrawi saints for explaining and formulating the primitive form of the mystical notions in Najm Kubra’s books and treatises, there are several other developments which have originated from external factors out of Kubrawiyya order’s context such as philosophical school of Ibn Arabi.