عنوان پایاننامه
ارزیابی تواناییPPK درکاهش نقاط کنترل زمینی در تولید ابر نقطه در فتوگرامتری هوایی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - نقشه برداری - فتوگرامتری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3634;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81519;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3634;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81519
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- حیدر فاضلی
- استاد راهنما
- فرهاد صمدزادگان
- چکیده
- امروزه پرنده های هوایی بدون سرنشین، به یک وسیله کارآ و توانمند در تهیه داده های مکانی، تبدیل شده است. داده های مکانی زمین مرجع همواره در کاربردهای مختلف جایگاه ویژه دارند. پرنده های هوایی بدون سرنشین برای تهیه اطلاعات مکانی از سیستم های ناوبری، اینرشیال، تصویربرداری بهره میبرند. با توجه به محدودیت حمل محموله پرنده های بدون سرنشین، دقت سیستم های ذکر شده قابل مقایسه با سیستم های بکاررفته در فتوگرامتری کلاسیک نمیباشند. ازینرو، با بکارگیری سیستم های ناوبری و اینرشیال ارزانقیمت و سبک وزن، دوربین های تصویربرداری درجه مصرفی در این پرنده ها، دقت محصولات فتوگرامتری تهیه شده را تحت شعاع قرار میدهد. هدف اصلی این پایان نامه، برآورد میزان کارآیی سیستم های تعیین موقعیت ماهواره ای در حالت تعیین موقعیت نسبی کنیماتیک در زمین مرجع سازی محصولات فتوگرامتری از جمله ابرنقطه به منظور حذف یا کاهش نقاط کنترل زمینی میباشد. سیستم های تعیین موقعیت ماهواره ای برای تعیین موقعیت مراکز تصاویر اخذ شده با پرنده های بدون سرنشین بکار میروند. در روش پیشنهادی، از یک هگزاکوپتر مجهز به سامانه تعیین موقعیت ماهواره ای دوفرکانسه برای پیشبرد اهداف استفاده شده است و همچنین عوامل دخیل در دقت نهایی محصولات فتوگرامتری از قبیل کالیبراسیون دوربین، کالیبراسیون لیور-آرم، همسان سازی زمان سیستم های ناوبری و تصویربرداری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پیاده سازی در دو منطقه با مشخصه های فیزیکی متفاوت، یکی با ساختار بلاکی و دیگری با ساختار کوریدور و ارزیابی نتایج در مناطق، با استفاده از نقاط چک مستقل صورت گرفته است. نتایج حاصله، کارآیی تعیین موقعیت نسبی در سیستم های تعیین موقعیت ماهواره ای در کاهش نقاط کنترل زمینی در تولید ابرنقطه را تایید مینماید.
- Abstract
- Nowadays, Unmanned Aerial Vehicle (UAV) became an efficient and powerful tools for providing spatial information. Geo-referenced spatial data has always been considered in different applications. Navigation, inertial and imaging systems are employed on UAV for spatial data generation. Despite to UAV payload limitation, mentioned systems accuracy is not comparable to used systems in traditional photogrammetry. Therefore, photogrammetric product accuracy is impacted by employing low-cost, low weight navigation and inertial systems, consumer-grade camera on UAV. The main objective of the thesis is the evaluating performance of post processing kinematic positioning to geo reference photogrammetric products such as point cloud in order to eliminate or reduce ground control points from photogrammetric processing chains. GNSS is used to determine the projective center of acquired images by UAV. In proposed method, a customized hexa-copter equipped by dual frequency positioning receiver is used to achieve the goal of the research. And also, involved factor on final accuracy of spatial data such as camera calibration, lever-arm calibration and time synchronization of positioning and imaging systems discussed. Proposed method implemented on two different test sites with different physical aspects, one with block structure from photogrammetry point of view and the second with corridor structure. Evaluation of the proposed method has done by independent check points established on two test sites. Obtained results shows and approved the performance of relative positioning of satellite positioning systems in order to reduce the ground control points from point cloud generation chains. Keywords: UAV, GNSS, PPK, Camera Calibration, Lever-Arm, Time Synchronization