عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل پذیرش خدمات الکترونیکی در بانکداری (بانکهای دولتی و خصوصی)



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل پذیرش خدمات الکترونیکی در بانکداری (بانکهای دولتی و خصوصی)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66623;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001942
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۹۳
    دانشجو
    زینب حسن وند
    استاد راهنما
    سیدمحمد محمودی

    چکیده نظام بانکی طی دهه‌های اخیر به‌سرعت به سمت سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های نوین ارائه خدمات به مشتریان، یعنی سامانه¬های بانکداری الکترونیکی، روی آورده است؛ اما علی¬رغم این سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه بانکداری، گزارش‌ها حاکی از آن است که این فناوری¬ها آن‌طور که بایدوشاید مورد استقبال مشتریان واقع نشده است؛ بنابراین این پژوهش باهدف بررسی عوامل پذیرش خدمات الکترونیکی در بانکداری انجام‌شده است. مدل مفهومی پژوهش با واردکردن دو متغیر حریم خصوصی درک¬شده و امنیت درک¬شده به مدل توسعه‌یافته پذیرش تکنولوژی توسعه داده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افرادی است که حداقل از یکی از خدمات الکترونیکی بانک ملی و یا بانک سامان استان اصفهان استفاده کرده¬اند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری غیر احتمالی از نوع قضاوتی می-باشد که درمجموع 401 پرسشنامه جمع¬آوری شده است. به‌منظور آزمون فرضیه¬ها و آزمون مدل تحقیق، از روش مدل¬سازی معادلات ساختاری به روش حداکثر درست¬نمایی به‌وسیله نرم‌افزار Amos انجام شد. نتایج نشان داد، عوامل اعتماد درک‌شده و سهولت استفاده درک‌شده، به‌طور مستقیم بر تمایل به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی مؤثر هستند. از میان این عوامل، سهولت درک‌شده تأثیر مثبت قوی‌تری دارد؛ و این دو عامل مجموعاً، حدود درصد 52 تغییرات تمایل به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی را تبیین می‌کنند. از طرفی، امنیت درک‌شده، اعتماد، کیفیت خروجی، زمان پاسخگویی، خودکارآمدی فنی، قابلیت دسترسی و وضوح اصطلاحات، به‌طور غیرمستقیم بر تمایل به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی تأثیر مثبت دارند. همچنین طبق نتایج، حریم خصوصی درک شده با اعتماد درک شده رابطه معناداری ندارد. واژگان کلیدی: خدمات الکترونیکی، پذیرش تکنولوژی، بانکداری الکترونیکی، حریم خصوصی درک شده، امنیت درک شده
    Abstract
    In recent decades, banking system has rapidly moved toward investment on modern technologies such as e-banking systems to serve customers. Despite of such investments in banking area, reports show that these technologies are not competently welcomed by customers. Therefore this research has been performed with the purpose of investigating electronic services’ adoption factors in banking. The research conceptual model has been developed by inserting tow variables, perceived privacy and security, in technology adoption developed model. Research statistical population is all the people who have used at least one of the electronic services of Esfahan’s Melli or Saman banks. The sample volume is estimated 384 by using Morgan Table. Sampling method is the non-probable sampling of judgment; That 401 questionnaires have been brought In total. Structural equation modeling technique is used through maximum likelihood and Amos software in order to test the hypotheses and research model. The results showed, the perceived trust and ease of use factors are directly effective on the tendency for using electronic services. Among these factors, the stronger positive effect of perceived ease of use and these two factors explain about 52% of the changes of tend to use the electronic banking, together. Furthermore, perceived security, trust, output quality, response time, technical efficacy, accessibility and terminology clarity, have an positive effect on the willingness to use electronic banking services indirectly. Also, according to the results, there is no significant relationship between perceived trust and perceived privacy. Keywords: Electronic services, Adoption of technology, electronic banking, perceived privacy, perceived trust.