عنوان پایاننامه
بخش بندی مخاطبان موسسه خیریه مهرآفرین(افراد خیر) بر اساس رفتار، انگیزه ها و ویژگی های جمعیت شناختی خیرین
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی -بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68063
- تاریخ دفاع
- ۲۵ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- فائزه مجدمی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- حمایت مردمی به عنوان شاهرگ حیاتی مؤسسات خیریه، اصلی¬ترین دغدغهی ذهنی و درگیری اجرایی مدیران این مؤسسات است. با توجه به اینکه عمدهی نیازهای مؤسسات خیریه از محل حمایتهای مالی و غیرمالی مردم تأمین میگردد، یک مؤسسهی خیریه هر چند که از نظر اجرایی در خدمترسانی به محرومان توانمند باشد، در صورتی که مورد حمایت خیّرین قرار نگیرد دوام نخواهد داشت. علم بازاریابی برای موفقیت مؤسسات خیریه در جلب حمایت و مشارکت عموم کاربرد ویژه¬ای دارد. در بازاریابی یکی از اولین گام¬ها شناخت مخاطب بوده و بخشبندی به عنوان روش شناخت و انتخاب مخاطب در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بخش¬بندی با هدف کسب شناخت عمیق از مخاطبان صورت پذیرفته باشد، با کاربرد یافته¬های بخش¬بندی، مؤسسه می¬تواند ابزارهای بازاریابی مناسب¬تری طراحی کرده و ارتباط مؤثرتری را با مخاطبان خود برقرار نماید. بخش¬بندی خیّرین در فرآیندهای مختلف بازاریابی خیریه نظیر هدف¬گیری، جایگاه¬یابی، متقاعدسازی، جلب حمایت، رضایت و وفاداری ایشان کاربرد خواهد داشت. در پژوهش حاضر به منظور بخشبندی خیّرین مؤسسه خیریهی مهرآفرین، مجموعهای از ویژگیهای جمعیتشناختی، مؤلفههای رفتاری و انگیزههای خیریه به عنوان عناصر بخشبندی در نظر گرفته شدهاند. پژوهشگر خیّرین مهرآفرین را با نمونهگیری و جمعآوری 232 پرسشنامه، با بکارگیری تکنیکهای آماری Two-Step Clustering و One-Way ANOVA در نرم افزار SPSS بخشبندی کرده و ویژگیهای هر بخش را تشریح مینماید. با تحلیل دادهها مشخص شد که ویژگیهای جمعیت شناختی بین خیّرین گروههای مختلف تفاوت معناداری نداشته و ایشان فقط بر اساس مؤلفههای رفتاری و انگیزههای خیریه قابل بخشبندی هستند. پس از طی فرآیند بخشبندی چهار گروه شناسایی شده و مطابق برجستهترین ویژگی خود نامگذاری شدند: 1) حامیان مالی 2) حامیان تبلیغاتی 3) درون گرایان 4) داوطلبان فعال. در بررسی انگیزههای خیریه مشخص شد که نوعدوستی و نیازهای درونی برجستهترین انگیزههای خیریه میباشند. پژوهشگر در این تحقیق ویژگیهای گروههای مختلف خیّرین را تشریح نموده و بر اساس آن، پیشنهادهایی کاربردی برای بازاریابی مؤسسات خیریه ارائه داده است.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد