بررسی اثر بخشی روش مرور خویشتن بر افکار خودکشی و خشم در نوجوانان دختر بزهکار
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 626;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68736
- تاریخ دفاع
- ۱۴ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- نسیم عزتی
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- با توجه به این که افکار خودکشی و خشم از رایج ترین حالات نوجوانان بزهکار می باشند و نیز نقش فرایندهای شناختی در سبب شناسی و بروز این حالات، این پژوهش به بررسی تاثیر روش مرور خویشتن به عنوان یک تکنیک شناختی بر افکار خودکشی و خشم، در نوجوانان دختر بزهکار می پردازد. این پژوهش یک مداخله درمانی است که پیرو طرحی پیش آزمایشی با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون می باشد. از میان دختران بزهکار ساکن کانون اصلاح و تربیت استان تهران، ?? نفر با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه افکار خودکشی بک و پرسشنامه خشم نیلسون به عنوان ابزار ارزشیابی استفاده گردید. افراد قبل از شرکت در جلسات درمانی مرور خویشتن با استفاده از پرسشنامه ها ارزیابی شدند و پس از شرکت در جلسات دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج کاهش معنی دار نمرات افکار خودکشی، و نه کاهش نمرات در مولفه های خشم (روابط با همسالان، روابط با مراجع قدرت، پرخاشگری بدنی و ناکامی ) را در مقایسه با پس آزمون نشان داد. بر طبق نتایج این پژوهش، روش مرور خویشتن یک تکنیک موثر و معنادار در کاهش فراوانی افکار خودکشی دختران بزهکار بوده است؛ ولی این روش در کاهش خشم اثر معناداری نشان نداده است. کلمات کلیدی: بزهکاری دختران، روش مرور خویشتن، افکار خودکشی، خشم
- Abstract
- Study on Efficacy of "self-review method" of suicidal thoughts and anger on female delinquent adolescents With respect to the suicidal thoughts and anger are the most common modes of delinquent adolescents and also the role of cognitive processes in the etiology and emergence of these modes, this research studies the influence of the self-review as a cognitive technique on suicidal thoughts and anger in female delinquent adolescents. This is a treatment intervention according to a pre-trial plan using a pre-test and post-test. Among female delinquent adolescents residing at Tehran Province Rehabilitation and Training Institution, 25 individuals were selected using available sampling. Beck’s Suicidal Thoughts and Nielsen’s Anger questionnaire Nielsen were used as an evaluation tool. The individuals were evaluated before attending self-review therapeutic sessions using the questionnaires and they were re-evaluated after the sessions. Data were analyzed using t-test for paired samples. The results revealed a significant reduction in scores of suicidal thoughts, but this method isn’t an effective technique on anger components (relations with coevals, relations with the authorities, physical aggression and frustration) in comparison with that of post-test. According to the results of the present study, self-review method has been an effective technique in reducing the frequency of suicidal thoughts in delinquent girls; however, this method has not been effective in reducing anger. Keywords: delinquency, self-review method, suicidal thoughts, anger