عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود نظارتی بر افزایش توجه و پیشرفت تحصیلی کودکان با کاستی توجه و پیش فعالی



    دانشجو در تاریخ ۰۱ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود نظارتی بر افزایش توجه و پیشرفت تحصیلی کودکان با کاستی توجه و پیش فعالی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1289ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37311
    تاریخ دفاع
    ۰۱ بهمن ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب

    هدف این بررسی تاثیر آموزش راهبرد خود نظارتی در افزایش توجه وبهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان با کاستی توجه وبیش فعالی صورت گرفته است .آزمودنی ها در گروه سنی 9-10سال مقطع سوم راهنمایی مشغول به تحصیل بودند . پژوهش از نوع تحقیقات تک آزمودنی چند خط پایه میباشد که رفتارهای متفاوت آزمودنی مورد بررسی قرار میگیرد و آزمودنی ها با استفاده از چک لیستهای( انجمن روانپزشکی امریکا )و فرمهای معلم و والد کانرزو جردن مشخص شده اند .نتایج تحقیق نشان داد که راهبرد خود نظارتی درافزایش توجه دانش آموزان موثر بوده است و این توجه باعث کاهش رفتارنامطلوب دانش آموزدر کلاس درس میگردد که در نهایت منجر به عملکرد بهینه دانش آموزان نیز میگردد .
    Abstract
    The effect of teaching method of self-Monitoring on improvement of attention and performance mathematic of student with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD) The goal , of the present study was to investigate the effect of teaching self-Monitoring on improvement of attention and mathematic performance of student with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD). This study has been conducted in educational year 86-87. The subjects in this study were in third grade (ages 9-10). Subjects were selected according to the criteria of (DSM-TV-TR) ,Conners ratting scale and Jordan assessment scale. Reversal design (ABA) was used to carry out the study . In the first stage provided condition sample observation for attention behavior of students . And second stage method of self- Monitoring was used , and Student were asked to utilize this method , as problems in attentive behaviors were observed .At the final stage of observation the effect of self-Monitoring attentive behavior of students with out any facilitator were observeted. In all stages performance of students in mathematics were recorded. Analysis of data using charts, diagrams and Middle split analysis showed improvement of attention and mathematic performance Key Words: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder . Primary school students . self-Monitoring . Mathematic performance