عنوان پایاننامه
پیاده سازی الگوی نقشه برداری جریان ارزش در سازمان های خدماتی و بررسی نتایج آن با استفاده از نرم افزار شبیه ساز ARENA (مطالعه موردی:بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی- مدیریت استراتژیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66914;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001913
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- آزاده علی احمدی جشفقانی
- استاد راهنما
- غلامرضا جندقی
- چکیده
- چکیده گسترش سهم خدمات در اقتصاد کشور ها موجب تسری دانش مدیریت تولید و عملیات به بخش خدمات گردیده است و به کارگیری ابزارهای بهبود کیفیت را به سبب اهمیت ویژه کیفیت و سرعت تحویل در ارائه خدمات ضروری ساخته است. اصول تفکر ناب که سالها در بخش تولید به کار گرفته می شد ، امروزه آن چنان عام و فراگیر شده اند که پا از عرصه تولید فراتر برده اند و برای سازمان های خدماتی نیز قابل کاربردند. نقشه برداری جریان ارزش ابزاری نوپا است که به سبب تفکر ناب ابداع گردیده است و در بخش تولید به کار گرفته می شود که می تواند به مراتب در بخش خدمات نیز مفید واقع شود و سازمانهای خدماتی نیز از مزایای آنها بهره مند شوند.هدف از این پژوهش نمایش تاثیر نقشه برداری جریان ارزش بر بهبود و حذف اتلاف های فرآیندی در فرآیندهای خدماتی می باشد. در این راستا، این ابزار را در سه فرآیند پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث و فرآیند پرداخت خسارت بیمه بدنه اتومبیل و فرآیند الحاقیه مربوط به این دو بیمه در دو شعبه از شرکت بیمه ایران ، پیاده سازی نموده و راهکارهایی برای رفع اتلاف های موجود در هر فرآیند ارائه گردیده و نقشه ایده آل هر فرآیند را که حاصل اجرای راهکارهای پیشنهادی است، ترسیم گردیده است. هر فرآیند و وضعیت ایده آل آن را نیز به کمک نرم افزار شبیه سازی Arena ، شبیه سازی و با مقایسه نتایج دو وضعیت فعلی و آینده در نقشه برداری و شبیه سازی ، میزان بهبود در فرآیندها تعیین گردید. نتایج این پژوهش، نشان می دهد که ابزار نقشه برداری همانطور که ابزاری موفق در بهبود فرآیندهای تولیدی است، ابزاری مفید در شناسایی اتلاف های فرآیندی خدماتی نیز بوده و استفاده از آن در سازمان های خدماتی بهبود چشمگیری به همراه دارد. کلمات کلیدی : روش شناسی ناب، نقشه برداری جریان ارزش، سازمان های خدماتی. شبیه سازی
- Abstract
- Expand the share of services in the country's economy, causing exposure in production and operation management knowledge and employing the quality improvment of special significance due to the quality and speed of delivery of essential services is made. The principles of lean thinking that many years in the manufacturing sector was handled, nowadays it is so broad and General that have been produced have survived beyond the toe of the arena and for service organizations are also used. Value stream mapping is a tool that is emerging due to the lean thinking has been developed and applied to the manufacturing sector, which could be far in the service sector is also be useful and service organizations also benefit from their advantages. The aim of this study was to show the impact on value stream mapping and removal of waste is in the process of service processes. In this regard, this tool in three third-party indemnity insurance process and process insurance indemnity related to the accession process of the body of the car and the insurance branch of the insurance company in Iran, and implementation guidelines for the Elimination of waste in each process, and provide an ideal map for each process that is running the proposed solutions, outlining the. Each process is an ideal situation and it is also to help the simulation software ARENA, simulation and compare the results of two current and future situation in mapping and simulation, the rate of improvement in the processes was determined. The results of this study indicate that the mapping tool as a successful tool to improve manufacturing processes, is a useful tool in identifying the service was also a waste of process and the use of it in service organizations has improved dramatically. Keywords: Lean Methodology, Value Stream Mapping ,Service Organizations, Simulation