عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی بازی درمانی خانوادهمحوربرکاهش اختلالات رفتاری فرزندان وبهبود رابطه والدین با ایشان



    دانشجو در تاریخ ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی بازی درمانی خانوادهمحوربرکاهش اختلالات رفتاری فرزندان وبهبود رابطه والدین با ایشان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 473;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68781
    تاریخ دفاع
    ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان و بهبود رابطه والدین با ایشان، انجام شد بدین منظور پس از جلب همکاری 3 مرکز آموزشی که به شیوه¬ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، پوسترهای مربوط به پژوهش پخش گردید. پس از مصاحبه¬ی تلفنی با والدین متقاضی، مادران کودکانی که دارای مشکلات رفتاری تشخیص داده شده بودند به مصاحبه¬¬ی حضوری دعوت شده و فرم والدین سیاهه رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ و رسکورلا (1384) ویژه¬ی کودکان سین 6 تا 18 سال و نیز مقیاس رابطه¬ی کودک- والد (CPRS) پیانتا (1992) را تکمیل نمودند. پژوهش به شیوه¬ آزمایشی با دو گروه آزمایشی (N=12) و گواه (N=12) همراه با پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه و مرحله¬ی¬ پیگیری برای گروه آزمایشی انجام شد. 12 زوج مادر- کودک گروه آزمایشی در مداخله شرکت نموده و بازی درمانی خانواده محور با الگوی لندرث (2006) را در 10 جلسه¬ی 2 ساعته که به صورت سه بار در هفته اجرا می شد، دریافت کرده و گروه گواه در این خصوص درمانی را دریافت نکرد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گواه در مقیاس های اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده و اختلالات کلی و همچنین مؤلفه¬های تعارض و وابستگی در مقیاس رابطه¬ی کودک- والد، تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/001). ولی دو گروه در مؤلفه¬ی نزدیکیِ مقیاس رابطه¬ی کودک-والد، تفاوت معناداری را نشان ندادند. یافته¬های حاصل از یک دوره پیگیری دوماهه در افراد گروه آزمایشی، ثبات تغییرات حاصله از مداخله¬ی پژوهش را نمایان ساخت(P<0/001). با توجه به نتایج مذکور می توان نتیجه گیری کرد که بازی درمانی خانواده محور موجب کاهش تعارض و وابستگی در روابط والدین و کودکان و همچنین کاهش اختلالات درونی سازی شده، برونی سازی شده و نیز اختلالات کلی در کودکان گشته است. ولی تأثیری در بهبود مؤلفه¬ی نزدیکی در روابط والد- کودک، نداشته است. بنابراین با توجه به هدف های پژوهشی، می تواند بازی درمانی خانواده محور را در درمان اختلالات عاطفی رفتاری و نیز بهبود رابطه والدین و کودکان دارای مشکلات رفتاری به کار بست.
    Abstract
    The study aims to evaluate the effectiveness of family-centered play therapy in reducing behavioral problems and improving their relationships with their parents in children with behavioral problems. So, after getting cooperation from 3 training centers that were selected by convenience sampling method, the research posters were distributed. After a phone interview with the applicant's parents, mothers of children who were diagnosed with behavioral problems were Invited to interview and completed parents Form Akhenbakh and Reccurla (2013) Child Behavior Checklist (CBCL) and Sin Children 6 to 18 years and Parent Child Relationship Scale (CPRS) Pianta (1992). This study employed an experimental method with two groups (N = 12) and control (N = 12) with pre-test and post-test and follow-up for both the group and the experimental group. 12 couples of Maternal and Child participated in the intervention groups and received family-centered play therapy with Landreth model (2006) during 10 2-hour sessions, which was run three times a week and the control group did not receive any interventions. The results of multivariate analysis showed that, there is a significant difference (P <0/001) in the mean scores of the experimental and control groups on measures of internalizing, externalizing and general disorders also components of the conflict and the scale dependence of the child-parent relationship. But two components of the child-parent relationship scale close, and did not show a significant difference. Findings from a two-month follow-up period in the experimental group, the stability study revealed changes of the intervention (P <0/001). Based on these results, it can be concluded that family-centered play therapy reduces conflict and dependency relations between parents and children. Also reduced internalizing disorders, externalizing and total disorders in children, however, had no effect in improving parent-child near relations component. Thus, according to the purpose of research, family centered play therapy can be applied in the treatment of behavioral disorders as well as improve the relationship, between parents and children with behavioral disorders.