عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر صادرات صنایع غذایی و تدوین الگویی جهت توسعه صادرات آن



    دانشجو در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر صادرات صنایع غذایی و تدوین الگویی جهت توسعه صادرات آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 480
    تاریخ دفاع
    ۲۵ دی ۱۳۹۳
    دانشجو
    آرمین عطری
    استاد راهنما
    حسین نوروزی

    هدف _ صادرات یک مقوله ی حیاتی برای همه ی کشورهاست زیرا به طور مستقیم با اقتصاد آنها در ارتباطی بسیار نزدیک است، لذا همه کشورها سعی در یافتن راههای افزایش آن دارند. در این تحقیق هدف بررسی برخی عوامل تاثیر گذار در میزان صادرات محصولات صنایع غذایی (مورد کاوی رب گوجه فرنگی ) می باشد ، که به این منظور به بررسی سه دسته ی کلی عوامل مربوط به بازار، عوامل پشتیبان و عوامل مربوط به کالا می پردازیم، که هریک از این سه عامل زیر مجموعه هایی دارند. در نهایت هدف تدوین الگویی برای افزایش میزان صادرات محصول مورد نظر با توجه به عوامل در نظر گرفته شده می باشد.روش شناسی _ تحقیق از نوع تحقیق پیمایشی ( میدانی ) می باشد. برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق از ابزار مصاحبه ساختار یافته با خبرگان(صادر کنندگان محصول) ،تدوین پرسشنامه و داده های آرشیو شده استفاده میشود.یافته ها _ نتایج نهایی تاثیر عوامل در نظر گرفته شده را در میزان صادرات محصول مورد نظر نشان می دهد و به گونه ای آنها را طبقه بندی می کند و در نهایت به ایجاد یک الگو برای افزایش صادرات محصول مورد نظر می انجامد.کاربرد _ این تحقیق برای مدیرشرکت مورد نظر و همچنین سایر شرکت های صنایع غذایی با محصولات مشابه و نزدیک می تواند در جهت شناسایی عوامل تاثیر گذار در امر صادرات آنها و در نهایت یافتن راهکار ها و الگوی افزایش صادرات ، مفید واقع شود.همچنین برای شرکت هایی که درصدد ورود به حوزه ی صادرات محصولات خود هستند نیز راهنمای مناسبی می باشد.پیشینه _ در منابع داخلی در مورد عوامل موثر بر صادرات صنایع غذایی(رب گوجه فرنگی به کشور ترکمنستان) و انتخاب الگوی مناسب جهت توسعه ی صادرات با توجه به جست و جوی محقق در سایت ایران داک و کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران و شریف و شهید بهشتی تحقیقی صورت نگرفته است و تنها چند پژوهش در زمینه های نزدیک انجام شده است، که به بازاریابی این محصول پرداخته اند.
    Abstract
    Purpose _ Export is a vital issue for whole countries in the world as it has direct relation with their economy. So all countries trying to increase their export. In this research the goal is to investigate about some factors that has impact on volum of export of food industry products ( case study on tomato sauce).In this context investigation on three major classified group has been done :factors related to the market, supporting factors & factors related to the product.Finally, a pattern coupilation in order to increase the export volume of desired product with consideration to regarded factors would be our target.Design/methodology/approach _ This research has been done based on survey method. In order to gather information we tried some tools as structurer interview with exports ( product exporter ) questionare and archived data. Findings _ Final results depicts & classify the impact of regarded factors on the export volume of desired product. At last it will result in abtain a pattern or present a solution to increase export volume of the product.Practical implications _ This research can be useful for the director of the interviewed company and also other food industry companies with similar products in order to find out effective factors on their export volume and reach them to "export volume increase pattern & solutions".It can be also a suitable manual for the companies who are intended to export their products.Originality/value _ In domestic sources; with regards to researcher investigation in irandoc website, digital library of Tehran university, Sharif university & Beheshti university; there in no similar research with subject of " Survey and study the effective factors on food industry exports and offering a model for developing of its export ( case study: tomato sauce export )" and just some research with similar approach on the marketing of product can be found.