بررسی اشتراک معنی در ارتباطات تصویری و رابطه آن با پنج عامل بزرگ شخصیت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1302ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37253;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 394
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- مریم پذیرایی
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- در این تحقیق به بررسی اشتراک معنی در ارتباطات تصویری و رابطه آن با پنج عامل بزرگ شخصیت پرداخته شده است وبه منظور ایجاد رابطه ای تصویری از یک پرسشنامه ی محقق ساخته که شامل 20 تصویر از مفاهیم روانشناختی بود استفاده گردیدو ابعاد شخصیتی (برونگرایی همسازی،وظیفه شناسی، نوروز گرایی وروشنفکری) نیز توسط پرسش نامه پنجاه ماده ای پنج عامل بزرگ شخصیتی گلد برگ سنجیده شدکه این پرسش نامه با یک طیف پنج درجه ای تکمیل گشت .از بین دانشگاههای تهران تعداد 200 نفر دانشجو ی دوره کارشناسی رشته روان شناسی که در سال تحصیلی 85-86در دانشگاههای تهران و تربیت معلم مشغول تحصیل بودند بطور نمونه برداری در دسترس انتخاب گردیدند ونتایج نشان داد که با 95 درصداطمینان در 16 تصویر بین محقق و آزمودنی ها ونوع گزینه انتخابی ارتباط معنی داری وجود دارد.
- Abstract
- Abstract This study is investigated the synonymy in notional relationships and it's relation with Big Five Factors of personality.Inorder to explore the relationships of these variables,200 students of Tehran and Tarbiat Moallem universities,completed Fifty- item version of the Goldberg Big-Five Scale and an investigator-made inventory.The first one investigates five factor of personality including extraversion, agreeableness, conscient,ousness, neuroticism (emotional stability) and openness to experience. The second one includes 20 images of psychological concepts.Tow Sentences Test was used to find the synonymy in notional relationships and results show that in 16 images,there are synonymy between testees and investigator.Profile analysis was used to find the relationships between five factors of personality of testees and what they understood from the images.results show that there are meaningful relations between these variables. Also lateral findings show that there are differences in two gender in selecting the answers of 7 th,9 th,12th and 13 th pictures.But,this difference is not find about universities and terms of the subjects. Key Words: Synonymy, Notional relationships, Big Five Factors of personality