عنوان پایان‌نامه

پژوهشی پیرامون نقوش سنگ افراشت های شهریری



    دانشجو در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی پیرامون نقوش سنگ افراشت های شهریری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67057
    تاریخ دفاع
    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    دانشجو
    مسعود فیضی
    استاد راهنما
    اصغر کفشچیان مقدم

    چکیده سنگ افراشت‌های «شهریری» در عصر آهن به وجود آمده‌اند. در این عصر از نظر مادی و معنوی تحولات اساسی در تمدن بشری ایجاد شده و طرز تفکر مردمان و الگوهای زندگی آن‌ها تغییرات گسترده‌ای پیدا کرده است. در این عصر اساطیر و مذاهب گوناگون، بخش اساسی افکار و اندیشه مردمان را تشکیل می‌داده است. این اندیشه‌ها عموما پیرامون حیات پس از مرگ و در ارتباط با مردگان شکل گرفته‌اند که با تقدس و آداب و مراسم خاص همراه بوده است. مجموع این افکار عامل اساسی شکل گیری آثار هنری در این دوران نیز بوده، به طوریکه عموم آثار هنری در این عصر، به خصوص آثار سنگ افراشت‌های شهریری با اهداف دینی و در مکان‌های مذهبی (مثل معابد) به وجود آمده‌اند. سنگ افراشت‌های شهریری با قرار گیری در کنار و روبروی همدیگر دیوارهای معبد شهریری را به وجود آورده‌اند. این آثار نشانگر چهره‌های انسانی هستند که به صورت نمادین و ساده شده و با یک الگوی ساخت مشترک ایجاد شده‌اند. فرم و نقوش سنگ افراشت‌ها دارای جنبه‌های نشانه شناسانه هستند و فرم‌های مختلف در این آثار به مفاهیم و محتوای مذهبی و اساطیری اشاره دارد. همچنین سنگ افراشت‌ها دارای ترکیب‌های مناسب و متنوع فرمی هستند؛ بطوریکه تلفیق و چیدمان هماهنگ عناصر، به تعادل فرمی در سنگ افراشت‌ها منجر شده است.
    Abstract
    Abstract Shaharyeri steles have engendered in the Iron Age. In this age, fundamental developments took place both financially and spiritually and people's life styles have changed vastly. In this age, mythology and various religious formed big part of people ideas. These ideas created about postmortem life and dead which accompany with special protocols. All of these ideas cause the formation of fine arts in this age which these fine arts specially Shaharyeri steles have made with the religious purposes in the spiritual places (temples). Shaharyeri steles by placing on each side and in front of each other have created the walls of Shaharyeri temple. These works indicate human figures that have created in the simple and symbolic model. Steles' patterns have the symbolist aspects and different patterns refer to the religious and mythological concepts and contents. In addition, steles have suitable and various combinations of forms in which harmonious decorations of concepts led to the balance in the steles. Key words: Shaharyeri, steles, ancient religious, temples, mythology