عنوان پایاننامه
بررسی رضایتمندی کاربران از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از ترکیب مدل های کانو و تحلیل شکاف
- رشته تحصیلی
- علوم کتابداری و اطلاع رسانی - کتابخانه های عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66469
- تاریخ دفاع
- ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- اکبر ایمانی
- استاد راهنما
- نادر نقشینه
- چکیده
- هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رضایتمندی کاربران از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف با استفاده ترکیب مدل¬های کانو و تحلیل شکاف می¬باشد، تا علاوه بر شناسایی نقاط ضعف و قوت خدمات کتابخانه، با دسته¬بندی که از خدمات با به¬کارگیری مدل کانو صورت می¬گیرد، راهکارهای مناسبی برای بهبود کیفیت خدمات توسط مسئولین مربوطه کتابخانه مذکور اتخاذ گردد. پژوهش حاضر از دو مرحله اساسی تشکیل شده است. در مرحله اول جهت استخراج مؤلفههای خدماتی مربوط به کتابخانه¬های دانشگاهی، از روش مطالعات کتابخانه¬ای با استفاده از فیش¬برداری و ابزار مصاحبه جهت تکمیل و تأیید مؤلفههای استخراجی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده¬ها در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان عضو کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف که در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل می¬باشند. روش نمونه¬گیری از نوع تصادفی طبقه¬ای و حجم نمونه 367 نفر میباشد. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که بین انتظارات کاربران از هر 3 بعد خدمات اساسی، عملکردی و انگیزشی کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف با ادراک آنان از هر 3 این ابعاد اختلاف معنی¬داری وجود دارد. بعلاوه از میان خدمات قابل ارائه در این کتابخانه بیشترین شکاف میان انتظار و ادراک کاربران مربوط به مؤلفه خدماتی داشتن فضای مناسب و آرام برای فعالیت و مطالعه انفرادی و کمترین شکاف مربوط به رازداری کارکنان می¬باشد. واژگان کلیدی:رضایتمندی کاربران، ارزیابی خدمات، کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف، مدل کانو و تحلیل شکاف
- Abstract
- Abstract The purpose of this study was to investigate the users satisfaction with the services of the Central Library Sharif University of Technology by using combination of Kano model and gap analysis, to identifying the strengths and weaknesses of library services, by classification of the service that is done by the Kano model, In addition appropriate solutions shall be taken to improve the quality of library services by the relevant authorities of this library. This study is combination and consists of two basic steps. In first stage to extract the component services for academic libraries, library studies using the method of taking notes (fiche) and interviews to complete and confirm the extracted components, is used. Instrument questionnaire be used in two stage of research. Statistical population contains member of the Central Library Sharif University, students who are studying at the different degree of education at this university.That 367 members of them sampled by sampling method, here, is stratified random. Research findings show that there is a significant difference between the users’ expectations of every three types of services; basic, functional and motivational services of Sharif University Central Library with their perception of each dimension. And among the services offered at the library the most gap between expectations and perceptions of the users is related to service component having a quiet space to work and individual study and the minimum gap is related to employee privacy. Keywords:User Satisfaction, Evaluation Services, Centeral Library of Sharif University of Technology, Kano model and gap analysis