معماری داخلی مرکز تجارت جی با رویکرد خوانایی و مسیر یابی
- رشته تحصیلی
- معماری داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66764
- تاریخ دفاع
- ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- مینا تفکر
- استاد راهنما
- حمیدرضا انصاری
- چکیده
- مشکلات مسیریابی و سردرگمی در محیطهای ناآشنا و پیچیده منجر به ایجاد یافتههایی در فضاهای داخلی گردید. در مراکز خرید که ازدحام تابلوها و تبلیغات وجود دارد و غالباً از مساحت زیاد و فرمهای پیچیده برخوردارند؛ راهکارهایی جهت سهولت مسیریابی بکار بسته شد. در صورت نداشتن تصویر ذهنی از کل مجموعه، ممکن است خریداران از کل مجموعه بازدید نکنند که این امر باعث برهمزدن آرامش روانی خریداران و ناعدالتی برای واحدهای تجاری میگردد. پژوهشگران معتقدند توانایی افراد مختلف در مسیریابی و ادراک فضا متفاوت است. حال چگونه میتواند یک بنا امر مسیریابی را تسهیل کند و دارای خوانایی نسبی باشد؟ این تحقیق ابتدا به صورت تجربی وارد نمونههایی از گم شدن در دو مرکز خرید میگردد. سپس وارد مفاهیم پایه میگردد و این مفاهیم در معماری داخلی بصورت کل به جز طبقهبندی میگردد. سپس با توجه به یافتههایی که در حین طراحی و با مطالعه استخراج میگردد به طور خاص در مرکز تجاری "جی" بیان میگردد. طراحی مجموعه نیز بصورت سلسه مراتبی، ابتدا هندسه کلی مجموعه و سپس عناصر داخلی طراحی میشود. از آنجایی که خوانایی یک مفهوم نسبی است؛ برای ارزیابی گزینههای طراحی از شیوه نمرهدهی دانشجویان معماری و تحلیل کالبدی اولیه توسط نرم افزار دپثمپ استفاده شده است. کلمات کلیدی: خوانایی، مسیریابی، مرکز تجاری، نقشههای شناختی
- Abstract
- Difficulty of wayfinding and bewilderment in unfamiliar and complex leads to create results in interior spaces. In trading centers that there are panels and advertising boards and often they are extensive and complex, the solutions was used for easiness of wayfinding. If there wasn’t a subjective image of whole of center, maybe buyers don’t see every place of center. This issue caused disturbing the peace of buyers and justice for shoppers. Researchers believe ability of people is different. Now how a building can facilitate wayfinding’s process and should it have approximate legibility? At first this research empirically enter two trading centers that getting lost be experienced in them. Then were entered basic theories and these were categories of total into part. Then in attention of results of design and studing, exclusively express in “Jay” trading center. The design of this center was haierarchy, at first geometry of building then interior components. Since the legibility is a approximate concept, for assessment of alternative were used scoring of architectural students and primary physical analysis of Depthmap software. Key Words: legibility, wayfinding, trading center, cognitive maps