عنوان پایاننامه
ارائه مدلی برای مدیریت یکپارجه ذینفعان دفتر مدیریت پروژه سازمانی در سازمانهای پروژه محور،(مطالعه موردی:دفتر مدیریت پروژه معاونت فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت پروژه و ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66436
- تاریخ دفاع
- ۲۰ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- پیمان نوری
- استاد راهنما
- مجید پرچمی جلال
- چکیده
- چکیده از زمانی که فریمن در سال 1984 کتاب معروف خود بانام « مدیریت راهبردی با رویکرد ذینفعان» را معرفی نمود، مفهوم ذینفعان هم در مدیریت عمومی سازمان ها و هم در مدیریت پروژه موردتوجه قرارگرفته است. در دهه اخیر و با انتشار استانداردهای مدیریت طرح، مدیریت پورتفولیو و استاندارد بلوغ مدیریت پروژه سازمانی، حوزه جدیدی به نام «مدیریت پروژه سازمانی» معرفی گردیده است که با نگاهی کلان به مدیریت پروژه، مدیریت اثربخش پروژهها، طرحها و پورتفولیوهای سازمان را بهمنظور دستیابی به اهداف آن دنبال میکند. به دنبال آن مفاهیمی مانند دفتر مدیریت پروژه سازمانی با ظهور رویکرد سازمانی به مدیریت پروژه به وجود آمدهاند. میتوان گفت این مفاهیم، جز مهمترین ضرورتهای مدیریت پروژه در حال حاضر هستند. هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای مدیریت یکپارچه ذینفعان مدیریت پروژه سازمانی به مرکزیت دفتر مدیریت پروژه سازمانی است. مدلی که بتواند بهصورت جامع و کاربردی ذینفعان پروژههای سازمان پروژه محور را بهصورت یکپارچه شناسایی و تجزیهوتحلیل، تأثیر آنها بر اهداف سازمان سنجیده و بهصورت اثربخش مدیریت نماید. یکی از کارکردهای دفتر مدیریت پروژه سازمانی، اجرای فرایندهای مدیریت پورتفولیو پروژه و ایجاد همسویی بین پروژهها با اهداف سازمان و تشکیل پورتفلیو بهینه است. در این زمینه میتوان گفت نمیتوان پروژهها را با اهداف سازمان همراستا نمود ولی هم سویی ذینفعان پروژهها با اهداف سازمان را نادیده گرفت. این پژوهش در 6 فصل تدوینشده است. در فصل اول به کلیات تحقیق، ضرورت، اهمیت و جنبه نوآوری پژوهش پرداختهشده است. در فصل دوم به کلیات و بررسی پیشینه پژوهش در دو بخش مدیریت ذینفعان و دفتر مدیریت پروژه پرداختهشده است. در فصل سوم روش پژوهش و فرایند پژوهش موردبررسی قرارگرفته است. در فصل چهارم مدل مدیریت یکپارچه ذینفعان دفتر مدیریت پروژه سازمانی بهعنوان خروجی اصلی پژوهش ارائهشده است. دیگر خروجیهای فرعی شامل ارائه الگوی طبقه بندی و شناسایی ذینفعان، ارائه الگویی برای تجزیهوتحلیل یکپارچه ذینفعان به صورت کیفی و کمی، ارائه روشی بر ارزیابی میزان تاثیر یکپارچه ذینفعان بر اهداف سازمان پروژه محور می باشد. همچنین ارائه روشی برای کنترل اثربخشی استراتژیهای مدیریت ذینفعان دیگر خروجی فرعی این پژوهش است. در فصل پنجم کاربرد مدل در یک نمونه واقعی دفتر مدیریت پروژه معاونت فنی و زیر بنایی راهآهن جمهوری اسلامی ایران بررسی می گردد. در فصل ششم به جمعبندی یافته های پژوهش پرداخته میشود. واژه های کلیدی: دفتر مدیریت پروژه سازمانی، مدیریت اثربخش ذینفعان، سازمان پروژه محور، تحلیل و اولویتبندی یکپارچه ذینفعان
- Abstract
- Abstract Since Freeman introduced his famous book Strategic Management by the approach of the stakeholders in 1984, the concept of the stakeholders became important and bold in general management of the organizations as well as the project management. In the recent decade and with the inauguration the standard of program and portfolio management and the standard of the organizational project management maturity a new realm is introduced as organizational project management which has a macro approach to project management, the effective management of the projects, programs and portfolios of an organization in order to reach its goals. Following that the concepts such as the enterprise project management office has come into being by the organizational approach to project management. It is possible to say that these concepts are now among the most essential requirements of the project management. The goal of this study is to present a model for integrated Organizational Project Management stakeholder management led and managed by an enterprise project management office. A model that can fully and practically understand and recognize all the stakeholders of the project of an project based organizations and to analyze and handle their effects on the goals of the organization and effectively manage them. One of the functions of the Enterprise Project Management Office is to perform the processes of project portfolio management and synchronize projects with organizational goals as well as forming an effective portfolio. In this case, we can say that, it is not possible to synchronize the projects with the goals of the organization. However, we cannot deny the synchronization of the stakeholder with the goals of the organization. This research is compiled in six chapters. In the first chapter, the generalities of the research, necessities, importance and the innovation of the research are considered. In the second chapter the generalities, analysis of the works done o