مقایسه حافظه فعال و معنایی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری یک زبانه و دوزبانه
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 607;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66246
- تاریخ دفاع
- ۱۷ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- حمزه محمدی
- استاد راهنما
- جواد حاتمی
- چکیده
- مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه حافظه معنایی و حافظه فعال دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری یک زبانه و دو زبانه انجام شد. روش: این مطالعه جزء طرحهای علی-مقایسهای است، بنابر این نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز یک زبانه از تهران و 30 دانش آموز دو زبانه از شهرستان جوانرود بود که به صورت در دسترس از مراکز ناتوانی یادگیری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو آزمون حافظه فعال و حافظه معنایی جمع آوری و نتایج با آزمون t مستقل و آزمون فریدمن تجزیه وتحلیل شد. یافتهها: نشان میدهد نمره کل حافظه فعال و زیرمقیاس حافظه فضایی در دو زبانهها عملکرد بهتری دارد، اما در زیر مقیاس توالی حروف-عدد تفاوت معناداری مشاهده نشد، در حافظه معنایی یک زبانهها از عملکرد بهتری برخوردار اند. همچنین بین بسامد حروف در زبان فارسی و عملکرد افراد در آزمون سیالی حروف رابطه معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: میتوان عملکرد بهتر دو زبانهها در حافظه فعال و فضایی را به توانایی آنان در استفاده از چند زبان که تواناییهای شناختی افزودهای مانند مجری مرکزی قوی، توجه انتخابی، بازداری و انعطاف پذیری شناختی بهتر را در اختیارشان میگذارد نسبت داد. و علت عملکرد ضعیفتر دوزبانهها در حافظه معنایی را میتوان به اختلال مختلط زبان دریافتی-بیانی و نقصان در توجه انتخاب شنیداری و کنترل تکانشگری در برابر محرک شنیداری دانش آموزان ناتوان در یادگیری دانست. وتفاوت معنادار در بسامد حروف را میتوان، تکرار و تقویت بیشتر حروف پر بسامد دانست. کلمات کلیدی: دوزبانگی، حافظه فعال، حافظه معنایی، ناتوانی یادگیری
- Abstract
- Introduction: This research aimed to compare the semantic memory and working memory in students with monolingual and bilingual learning disability. Method: This study is part of causal-comparative design, thus the research sample included of 30 monolingual students from Tehran and 30 bilingual students from the Javanrood city which were chosen from available persion from center of learning disability. Data were collected with two tests of working memory and semantic memory, and the results analyzed with independent t-test and Friedman test. Findings: findings show that working memory and spatial memory in bilinguals has better performance, no significant difference was found in the phonetic circuit, but the semantic memory performance of monolingual is better. Also, there is a significant relationship between the frequency of letters in Persian language and performance in the letters fluid test. Conclusion: we can attribute better performance of bilinguals on working and spatial memory to their ability to use several languages that provides for them additional cognitive abilities such as Strong central executive, selective attention, inhibition and better cognitive flexibility. And the cause of weaker performance of bilingual in semantic memory relate to received-expressive language disorder, and deficiency in auditory select attention and control impulsivity against auditory stimuli of students with disabilities in learning. And significant differences in the frequency of the letters can be repeat and further strengthen of high-frequency letters. Keywords: bilingualism, working memory, semantic memory, learning disability Hamze mohammadi , MA