عنوان پایاننامه
برنامه ریزی گردشگری در نواحی روستایی منطقه دیشموک
- رشته تحصیلی
- جغرافیاو برنامه ریزی روستائی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67340;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1886
- تاریخ دفاع
- ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- معصومه صداقتمند
- استاد راهنما
- حسنعلی فرجی سبکبار
- چکیده
- توسعه گردشگری در روستاها،فرصتهای شغلی، ایجاد درآمد اضافی فقرزدایی را در مناطق روستایی به ارمغان میآورد و مزایای طبیعی فرهنگی –زیست محیطی نیز به دنبال دارد، اما همواره خلأ برنامه ریزی کارامد در سیاستهای توسعه روستائیان برای فراهم آوری و یکپارچه کردن گردشگری، احساس میشود. هدف این پژوهش برنامه ریزی توسعه گردشگری در نواحی روستایی بخش دیشموک و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است دادهها از طریق پرسشنامه و مستندات آماری و نقشه ای توسط سه جامعه آماری گردشگران،مردم محلی و مسئولین محلی تکمیل گردید. بدین منظور با اشاره به عناصر و اجزای تشکیل دهنده سیستم گردشگری که شامل عناصر ساختار عرضه و تقاضا میباشد،به امکان سنجی منطقه مورد مطالعه پرداخته شد. به طوری که تقاضای گردشگران از منطقه در قالب شاخصهای آشنایی با منطقه و تمایل به بازدید از منطقه مورد سنجش قرار گرفت تقاضای گردشگران نسبت به آشنایی منطقه ضعیف ارزیابی شد ولی انگیزه تمایل به بازدید از منطقه قوی ارزیابی شده است.همچنین عناصر عرضه گردشگری از دیدگاه مردم محلی و مسئولین محلی در قالب شاخصهای (حملونقل، زیرساختها و خدمات ،اطلاعات ) در حد ضعیف ارزیابی گردید ولی جاذبهها در حد قوی ارزیابی شد. و شاخص مشارکت از دیدگاه مسئولین ضعیف ارزیابی شد ولی از دیدگاه خانوار روستایی قوی ارزیابی شد.ثابت شده که روستاهای منطقه از جاذبه های طبیعی ،فرهنگی ،اجتماع مناسبی برای توسعه گردشگری بر خو دارند ولی کمبود زیرساختها و خدمات ،حملونقل و ضعف اطلاع رسانی در زمینه گردشگری وجود دارد.همچنین باید مسئولین و مدیران با به روز کردن این توانهای و همچنین بهبود زیر ساختها و خدمات،حملونقل و مشارکت در زمینه توسعه گردشگری منطقه میتوانند بسیار فعال باشند. مقایسه ای کلی بین دیدگاه مردم محلی و مسئولین انجام شد که مشخص شد رابطه معناداری بین نظر مردم محلی و مسئولین از نظر توسعه گردشگری وجود دارد. آزمون T مستقل نشان می¬دهد که میانگین¬های دو گروه نظر مردم محلی و مسئولین در ابعاد جاذبهها، حملونقل ، اطلاعات، مشارکت و اثرات اجتماعی -فرهنگی گردشگری (با توجه به مقادیر معناداری)تفاوتی با هم دیگر نداشته اما در ابعاد زیرساختها و خدمات و اثرات اقتصادی گردشگری تفاوت معناداری میان نظرات دو گروه مسئولین به ترتیب با سطح معناداری 0.02 و 0.002 وجود دارد.
- Abstract
- The development of tourism in the villages brings with it employment opportunities, rises additional income, strikes poverty in the rural regions and has natural, cultural, environmental benefits as well. But it sences like lack of effective programming in the development policies for the rural regions, which could be favourable for the arrangement and integrity of tourism. The purpose of this research is the programming of the tourism development in the rural regions of the Dishmuk section. Research method is explanatory – analytic and the research data was completed by statistical and map documentaries and quiz by three statistical societies of tourists, locals and officials. For this purpose, pointing the factors and parts of the tourism system, which includes supply and demand factors as well, we attend to the measuring of the potentialities of the above-mentioned region. Tourist interest for the region was evaluated within indicators of learning about the region and the indicator of tourists’ desire for returning to the region. There was concluded that the level of desire for learning the region is low and quantity of desire for return is high. In addition, according to locals and officials the factors of tourism development such as transportation, infrastructures, services and information were evaluated as weak, but the factor of sightseeings were measured as strong. Also the factor of participation according to authority was evaluated as weak but according to locals’ evaluation this factor was pointed as strong. Proven that the regions’ villages are full of natural, cultural and social appropriate attractions for developing of tourism but in parallel to such opportunity you can observe weak infrastructure, services, transportation and informing in the context tourism. Moreover, it would be favourable if the officials will hard work for updating this potentialities and will contribute to the improvement and betterment of the regions’ infrastructure and services, transportation and participation relating to tourism development in the region. There was held general comparison between viewpoint of locals and the officials. In the sequel was determined that that is semantic relationship between viewpoint of locals and the officials. The Independent T test shows that there is no significant difference on the average of two groups of viewpoint of locals and officials in relation to attractions, transportation, information, participation and the socio-cultural impact of tourism (respectively to significance amount), but there is significancy difference on the viewpoint of both above-mentioned groups respectively on the significancy level of 0,02 and 0,002. Key words: rural tourism programming, tourism system, supply and demand, Dishmok region