عنوان پایاننامه
بررسی مقایسه ای عوامل کلیدی موثر بر مزیت رقابتی در ارائه خدمات بانک – بیمه دربین شعب تهران بانکهای ملت، پارسیان و سامان
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66682
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- یاسمن سالک
- استاد راهنما
- سعید شیرکوند
- چکیده
- با نگاهی دقیق به جهان پیرامون، این حقیقت آشکار می شود که جهان امروز تفاوت زیادی با گذشته دارد. از ویژگی های جهان امروز می توان به جهانی سازی اقتصاد، تولید انبوه، ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت بر مبنای زمان، حجم انبوه اطلاعاتی و کارایی ارتباطات، دانش، اطلاعات و قدرت روزافزون مشتری اشاره کرد. همه این موارد بیانگر یکپارچگی و پیچیدگی بازارهای جهانی و محیط پویای فراروی شرکت ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی است. در چنین فضایی راز بقا و موفقیت سازمان ها ایجاد، حفظ و تداوم مزیت رقابتی است. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل است که منجر به ایجاد مزیت رقابتی در بانک-بیمه می گردد. در این پژوهش از مدل هیل و جونز که متمرکز بر منابع داخلی است، استفاده شده است. این مدل دارای چهار بعد کارایی، کیفیت، نوآوری و پاسخگویی به مشتری می باشد. پس از بررسی مفاهیم مزیت رقابتی، بانک-بیمه و هر یک ازابعاد مدل، زیرشاخص های هر یک از عوامل اصلی با استفاده از مقالات متعدد، استخراج گردید. در مرحله اول با استفاده از نظر خبرگان در پژوهشکده بیمه و پژوهشکده پولی و بانکی و با استفاده از آزمون دوجمله ای، 14زیرشاخص به عنوان اثرگذارترین عوامل شناسایی شد. در مرحله دوم با استفاده از نظر کارکنان فروش بیمه مستقر در شعب بانک به رتبه بندی این عوامل به صورت مقایسه ای میان سه بانک ملت، پارسیان و سامان با استفاده از روش AHP فازی پرداخته شده است. نتایج نشان داد برای بانک-بیمه ما پاسخگویی به مشتری، بانک-بیمه پارسیان کارایی و بانک-بیمه سامان کارایی و نوآوری دارای اهمیت و اولویت اول می باشند. در پایان راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی جدید علاوه بر مزیت رقابتی موجود برای هر یک از بانک-بیمه ها بیان گردید.
- Abstract
- Abstract Taking a look at the world, the truth is that the world today is very different from the past.The characteristics of today's world can be economic globalization, mass production, excess capacity in most markets, competition on time, the sheer volume of information and communication efficiency, knowledge, information and customer's growing power. All of this reflects the integration and complexity of global markets and dynamic environment facing the manufacturing and service companies and institutions. In such an atmosphere the secret of survival and success of organizations create, maintain and sustain competitive advantage. The aim of this study was to identify factors that lead to a competitive advantage in the bank-insurance. In this study, Hill and Jones model that focuses on internal resources, is used. This model has four dimensions: efficiency, quality, innovation and customer responsiveness .After reviewing the concepts of competitive advantage, bank-insurance and each dimension of the model, each sub-criteria using multiple articles were extracted. In the first stage, by using the Insurance Research Center ,Monetary and Banking Research Institute experts and using the binomial test, 14 sub-criteria were identified as the most influential factors. Secondly, using the insurance sales staff in bank branches in Ranking of the factors examined. The results of a comparison between the three Banks Mellat, Parsian and Saman using fuzzy AHP was ranked. The results showed the customer responsiveness for Ma bank-insurance, the efficiency for Parsian bank-insurance and the efficiency and innovation for Saman bank-insurance have first priority. Finally, after the conclusions, recommendations for competitive advantage for any of the bank-insurance was developed. Key Words: Competitive Advantage, Bancassurance, Efficiency, Quality, Innovation, Customer Responsiveness