عنوان پایان‌نامه

مطالعه و کاربرد روش شبیه سازی در برنامه ریزی بهینه اجرای زیر ساخت های شهری با محوریت پروژه های بزرگراه طبقاتی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه و کاربرد روش شبیه سازی در برنامه ریزی بهینه اجرای زیر ساخت های شهری با محوریت پروژه های بزرگراه طبقاتی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2021;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67684
    تاریخ دفاع
    ۳۰ دی ۱۳۹۳
    دانشجو
    مائده تقدس
    استاد راهنما
    غلامرضا هروی

    امروزه بحث کنترل منابع و بهینه‌سازی، توجه بسیاری از پزوهشگران و مدیران را به خود اختصاص داده است. بطوریکه موضوع کاهش زمان و هزینه اجرای پروژه با توجه به محدودیت منابع به یکی از مهمترین مواردی تبدیل شده است که مدیران پروژه در مراحل برنامه ریزی و اجرا با آن مواجه می‌شوند. در این میان شبیه‌سازی از قویترین ابزارهای تصمیم‌گیری است که فراهم کننده شیوه‌ای جذاب، برای تحلیل و پیشبرد در پروژه‌های تکراری نظیر پل‌سازی یا تونلسازی می‌باشد. با این حال هنوز این روش در بسیاری از پروژه‌های ساخت جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده و نیازمند تلاش بیشتر محققان است. در این پایاننامه به مطالعه و کاربرد روش شبیهسازی در برنامه‌ریزی بهینه اجرای زیرساخت‌های شهری با محوریت پروژه‌های بزرگراه طبقاتی پرداخته شده است که این مدلسازی به روش شبیه‌سازی گسسته پیشامد می‌باشد. پروژه‌های پلسازی پیشساخته به وسیله خرپای پیشرونده، پروژه‌هایی هستند که مدیریت هزینه و زمان در آنها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بر این مبنا، مدل مفهومی شبیهسازی پل‌های پس تنیده سگمنتال با روش نصب خرپای پیشرونده، طراحی شده است. در این پژوهش، پروژه بزرگراه طبقاتی صدر به عنوان نمونه موردی بررسی شده است و پس از اطمینان از صحت و دقت مدل، با تغییر مواردی نظیر میزان منابع، ساعات بسته بودن تردد خودروها، تعداد سگمنت‌های هر دهانه و نیز فاصله سایت از کارخانه، سناریوهای مختلف ساخته شده و مورد بحث و ارزیابی قرارگرفته است و درنهایت، نتیجه هر کدام ارائه شده است تا با کمک آن‌ها بتوان سناریوی موجود را بهبود بخشید. امید است، این پژوهش بتواند راهگشای مدیران صنعت، در اتخاذ تصمیم‌های مناسب باشد.
    Abstract
    Efficient management of construction projects considering imitated available resources is an important subject for project managers, schedulers and planners. In recent years, simulation is proved as a promising tool to enhance the decision making process. Simulation modeling is employed in various aspects to evaluate various construction methodologies and resource limitations using different what-if scenarios. However, simulation modeling is not common in actual construction projects. In this research, the application of simulation modeling is studied to enhance planning urban infrastructure projects using an actual case study of multi-level highway project. First, a conceptual discrete event simulation model is designed to model construction of a bridge using span-by-span with Gantry crane method. Then this conceptual simulation model is employed in an actual case study of multi-level Sadr Highway project in Tehran, Iran. In the developed model, the impacts of variation of different factors on the project completion are studied. These factors include resources, distance between segment production factory to the site, shift duration (i.e. time of machinery transportation) as well as number of segments within each span. The results of this project can help engineers and managers in decision making process to construct such urban infrastructure more efficiently.