عنوان پایاننامه
بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر ایجاد و ارتقاء دفتر مدیریت پروژه در سازمان های ذینفع در پروژه های
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی و مدیریت ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2041;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67623
- تاریخ دفاع
- ۲۹ دی ۱۳۹۳
- دانشجو
- رضا حافظ نظامی
- استاد راهنما
- یعقوب قلی پور
- چکیده
- با توجه به افزایش حجم پروژه¬های عمرانی در سراسر دنیا و به خصوص در کشورهای در حال توسعه نیاز به دانش مدیریت پروژه بیش از پیش احساس می¬شود و مهم¬تر از آن اجرای این دانش می¬باشد که در حال حاضر به صورت شخصی و با توجه به توانایی¬های مدیریتی افراد در پروژه¬ها اجرا می¬گردد. در دهه اخیر جهت تحقق یافتن علوم مدیریت پروژه پدیده¬ای به نام "دفتر مدیریت پروژه" (PMO ) در دستور کار شرکت¬های ذینفع در پروژه¬های ساخت قرار گرفته است. وظیفه کلی این دفتر اجرای کلیه امور مدیریتی در پروژه¬ها یا حتی سطوح بالاتر یعنی مدیریت استراتژیک و مالی می¬باشد. دفاتر تشکیل شده دارای اندازه، وظیفه و سطح یکسانی نیستند، بلکه طیف آن بسیار گسترده می¬باشد. با توجه به آمارهای جهانی روند تشکیل این دفاتر رو به افزایش است، اما مساله اینجاست که برای تشکیل یک دفتر مدیریت پروژه چه اقداماتی باید صورت بگیرد و سطح و اندازه دفتر مورد نظر در چه مرحله¬ای باشد تا بتواند تمام انتظارات را پاسخ بدهد به عبارت دیگر سازمانی که در شرف تاسیس دفتر مدیریت پروژه است به چه نوع دفتری نیاز دارد. هدف این پژوهش دستیابی به عوامل موثر در تشکیل و بهبود دفاتر مدیریت پروژه در سازمان¬های ذینفع در پروژه¬های ساخت و میزان اهمیت نسبی آنها می¬باشد تا شرکتها و سازمانها با در نظر گرفتن این عوامل، دفتر مناسب در رابطه با نیاز¬های خود را تشکیل دهند و از اتلاف هزینه در قبال کارایی کم پرهیز شود. در همین راستا به وسیله پرسشنامه، این عوامل به دست آمده، وزن¬دهی شده و در نهایت مدلی جهت تعیین سطح مناسب برای دفتر مدیریت پروژه با ارزیابی سازمان نیز پیشنهاد می¬گردد.
- Abstract
- Regarding current enhancement in size of civil projects all around the world, especially developing countries, an overgrowing need to project management knowledge is felt and implementation of this knowledge is more important than knowledge itself that is using in the projects, personally and depends on management skills of managers. In recent decade, a phenomenon called “Project management Office” (PMO) has been established via stakeholder companies involving in construction projects to achieve project management science. Main duty of this office is implementation of all managerial affairs or even higher levels like strategic and financial management. These offices have not equal size, duties, and levels, but their range are very wide. According to the world statistics, the establishment of this office is on the rise. But important point is the stage in which a certain PMO with specified size and level should be established in order to respond to all expectations. In other words, organization that is going to establish a PMO, what kind of office needs. Objective of this research is to identify effective factors in development and improvement of PMO in civil corporations and their relative importance in order to assist companies and organizations to establish suitable PMO regarding their requirements through these factors to avoid high cost in order to low performance. In this way, by questionnaires, effective factors are obtained, weighted and finally a model is proposed to determine the appropriate level of project management office by evaluation of the organization.