عنوان پایان‌نامه

ارایه یک مدل ریاضی برای مسیریابی وسایل نقلیه با رویکرد کاهش مصارف انرژی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه یک مدل ریاضی برای مسیریابی وسایل نقلیه با رویکرد کاهش مصارف انرژی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3114;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71695
    تاریخ دفاع
    ۲۹ دی ۱۳۹۳
    دانشجو
    اشکان ملک لی
    استاد راهنما
    کامران رضائی

    مسئله مسیریابی وسیله (VRP ) نقلیه یکی از موضوعاتی است که در ادبیات لجستیک زیاد به آن پرداخته شده است. تا به حال، بسیاری از انواع مختلف روش جواب دقیق به منظور مقابله با انواع مختلف از این مساله بهینه سازی با محاسباتی پیچیده، توسعه داده شده است. با این حال، تنها تعداد کمی از محققان مفاهیم کنترل سرعت، مصرف سوخت و گازهای گلخانه ای (GHG ) انتشار را در مطالعات خود آورده اند. بخش اول از این مطالعه به یک نوع خاص از VRP اختصاص داده شده به نام مشکل آلودگی-مسیریابی (PRP )، که شامل یک تابع هزینه جامع است که شامل محاسبه ی مصرف سوخت ، انتشار گازهای گلخانه ای و دستمزد راننده می باشد. گسترش PRP شامل انواع خودرو های متعدد و مهلت خدمت رسانی در نظر گرفته شده است. در این بخش، ابتدا دو روش جایگزین جواب دقیق ارائه شده: یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط با تابع خطی تکه ای و یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مرتبه دوم مخروطی مخلوط، به دنبال اکتشاف جستجوی محلی با یک الگوریتم دهی اولیه خاص و مراحل سفر در زمان مطلوب می باشند. نتیجه آزمایشات در یک مطالعه گسترده محاسباتی تفسیر می شود. یک زیر مدل برای بهینه سازی سرعت، سه رویکرد هیوریستیک پایه ای (H1، H2 و H3) و یک هیوریستیک جواب سریع ( FSH) برای PRP با انواع خودروهای چندگانه و موعود ارایه می شود. استفاده مناسب از زیر مدل، یک روش تصمیم گیری در خصوص زمان سفر بهینه را ارتقا می دهد و محاسبه اجرایی برای تخمین های تغییر در هزینه را بهبود می دهد، هر کدام از آنها هم با رویکردهای هیوریستیک بود. برای مشاهده ی تاثیر استفاده از تابع هدف فراگیر، یک هیوریستیک جدید با هدف کمینه کردن مسافت اجرا می کنیم و نتایج در ادامه نشان داده می شود. مساله به صورت مطالعه موردی در کشور هلند انجام شده است.
    Abstract
    Vehicle Routing Problem (VRP) is one of the most widely studied problems in logistics literature. Up to now, many different types of exact solution methods and heuristics have been developed in order to deal with various variants of this computationally complex optimization problem. However, only a few researchers have included the concepts of speed control, fuel consumption and greenhouse gas (GHG) emissions in their studies. The first part of this study is dedicated to a special variant of VRP called the Pollution-Routing Problem (PRP), which includes a comprehensive cost function that takes into account fuel consumption, GHG emissions and driver wages. An extension of PRP incorporating multiple vehicle types and deadlines is considered. Throughout this part, firstly two alternative exact solution methods are proposed: a Mixed Integer Programming model with a piecewise linear cost function and a Mixed Integer Second Order Cone Programming model, followed by local search heuristics with a special initialization algorithm and optimal travel time determination procedure. Results of experiments are interpreted in an extensive computational study. In the second part (See Appendix), the report of an applied project is represented. The project took place in a third-party logistics (3PL) company in the Netherlands with the aim of investigating the possible improvements that can be achieved via employing a multi-depot and automated planning approach. Key words: local search heuristics, vehicle routing, pollution-routing, controllable speed, fuel consumption, greenhouse gas emission.